طبق نتایج تحقیقات میدانی انجام گرفته بین زنان تبریز طی سالجاری، ۷۰ درصد زنان تبریزی به جراحی زیباییبینی گرایش دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شبکههای ماهوارهای در سریالها و برنامههای مختلف قالبهایی را به عنوان چهره و بدن ایدهآل عرضه میکنند و با تبلیغات انواع جراحی زیبایی، وسائل تناسب اندام و لوازم آرایشی در برنامههای ماهوارهای زنان را بیشتر به سمت این ظواهر و انجام جراحیهای زیبایی ترغیب میکند.
امروزه رسانههای جمعی با انواع تبلیغات و رنگ و لعابهای ظاهری پیامآور انواع مدهای روز، زندگی لوکس و مصرفی هستند و میخواهند فرهنگ و شیوههای زندگی تجملاتی کشورهای غربی را در جوامع در حال پیشرفت و کشورهای جهان سوم بسط و گسترش دهند.
در حال حاضر تعداد اینگونه جراحیها در ایران ۷ برابر اروپاست و ۹۰ درصد جراحیهای انجام شده در کشور مربوط به جراحی بینی است
در واقع این رسانهها با تولید و پخش انواع برنامهها در قالب سرگرمی، جنگها و سریالها با ژانر خانوادگی و اجتماعی و با استفاده از هنر پیشههایی که شاید بتوان گفت از لحاظ تناسب اندام ظاهری مشکلی ندارند درصدد هستند جوانان و مخصوصا زنان را ترغیب کنند تا هنرپیشههای این برنامهها و سریالها را به عنوان الگو برای خود انتخاب کرده و از این طریق حتی سبک زندگی آنها را تغییر دهند.
تعداد شبکههای ماهوارهای فعال در جهان بیش از ۱۷ هزار عدد است که از این تعداد حدود ۳ هزار شبکه در داخل ایران قابل دریافت هستند. از این تعداد شبکه حدود ۷۴ شبکه مخصوص تبلیغات مد لباس و لوازم آرایشی است.
تعداد شبکههای ماهوارهای فعال در جهان بیش از ۱۷ هزار عدد است که از این تعداد حدود ۳ هزار شبکه در داخل ایران قابل دریافت هستند و از این تعداد شبکه حدود ۷۴ شبکه مخصوص تبلیغات مد لباس و لوازم آرایشی است
هر چه میزان رضایت از اندام بیشتر باشد افراد کمتر به مقایسه خود با سایر میپردازند و بر مبنای همین مقایسه رسانهای است که زنان نسبت به مردان بیشتر به انجام انواع و اقسام جراحیهای زیبایی اقدام میکنند و مطمئنا یکی از اهداف آن احساس جوانی و شادابی است که با مرور زمان و شرایط فیزیولوژیک بدن و چهره افراد دستخوش تغییر میشود.
نکته دیگری که در این میان مطرح است اینکه برخی افراد با مقایسه خود و دیگران به توهم خود زشتپنداری مبتلا میشوند و با دیدن صورت و چهره آرایش کرده و گریم شده هنر پیشههای سریالهای ماهوارهای به نوعی دچار احساس حقارت و خودکمبینی میشوند و سعی میکنند با توسل به انواع و اقسام روشها و جراحیها چهره خود را زیباتر نشان دهند.
تحقیقات انجام شده در بنیاد علوم رفتاری ایران نشان میدهد با توجه به روند صعودی گسترش فرهنگ جراحیهای زیبایی، در حال حاضر تعداد اینگونه جراحیها در ایران ۷ برابر اروپاست و ۹۰ درصد جراحیهای انجام شده در کشور مربوط به جراحی بینی است، به گونهای که امروزه در کشور ما جراحی بینی یک امتیاز اجتماعی محسوب میشود.
بر اساس آخرین گزارش انجمن جراحان فک و صورت که در سال ۹۱ منتشر شده است سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان برای جراحیهای زیبایی در کشور هزینه میشود.
جزئیات این گزارش اعلام میکند طی سالهای گذشته ۲۴۰ هزار جراحی زیبایی در ایران انجام گرفته است که ۱۷۰ هزار مورد آن مربوط به جراحیهای زیبایی بینی است.
در همین راستا نتایج یک تحقیق میدانی صورت گرفته در سالجاری در بین ۴۰۰ نفر از زنان مناطق پنج گانه شهرداری تبریز نشان میدهد که ۷۰ درصد زنان تبریزی به جراحی زیبایی بینی گرایش دارند.
در این تحقیق تاثیر و رابطه بین سریالهای ماهوارهای ترکیه بر مدیریت بدن در بخش جراحی زیبایی که از کانالهای، fox ، star، show tv ، viva, gala ، a tv ، saman yolu ، dugun tv cine 5 و کانال d پخش میشود تحلیل و بررسی شده است.
جراحی زیبایی زنان دارای درآمد ۶۰۰ هزار تومان در مقایسه با زنان دارای درآمد بیشتر از ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به طور معناداری کمتر است
نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد بین تماشای سریالهای شبکههای ماهوارهای ترکیه با جراحی زیبایی زنان رابطه معناداری وجود دارد. یعنی هر چقدر میزان تماشای سریالهای ماهوارهای ترکیه افزایش یابد به همان اندازه توجه و گرایش به انجام جراحیهای زیبایی زنان بیشتر میشود.
نتایج نشان میدهد ۷۰درصد زنان مورد مطالعه در این تحقیق در درجه اول به انجام جراحی بینی گرایش داشته و ۵۰ درصد از زنان به موارد دیگر گرایش دارند و همچنین استفاده از بوتاکس و جراحی لیبوساکشن هر کدام با ۴۰ درصد و تزریق ژل برای لبها با ۳۰ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
انجام ارتودنسی، تاتو کردن ابروها، جراحی زیبایی گونه و برجسته کردن چانه از دیگر مواردی هستند که زنان تبریزی در ردههای بعدی نسبت به انجام آنها تمایل دارند.
همچنین در بعد متغیرهای زمینهای هم میتوان گفت میانگین مدیریت بدن در بخش جراحی زیبایی زنان به تفکیک میزان درآمد زنان متفاوت است. یعنی جراحی زیبایی زنان دارای درآمد ۶۰۰ هزار تومان در مقایسه با زنان دارای درآمد بیشتر از ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به طور معناداری کمتر است.
و جراحی زیبایی زنان دارای درآمد بالای یک و نیم میلیون در مقایسه با زنان دارای درآمد کمتر از یک میلیون به طور معناداری بیشتر است.
همچنین نتایج نشان میدهد مدیریت بدن زنان در بخش جراحی زیبایی به تفکیک وضعیت طبقاتی زنان متفاوت است. یعنی جراحی زیبایی در بین زنان دارای طبقه اقتصادی پائین و متوسط به طور معناداری نسبت به زنان دارای طبقه اقتصادی بالا کمتر است و به عبارتی زنان دارای طبقه اقتصادی بالا گرایش بیشتری به جراحی زیبایی دارند.
میتوان گفت تماشای سریالهای ماهوارهای ترکیه ۱۲ درصد جراحی زیبایی را در زنان بیشتر میکند و بعد از آن سریالهای پخش شده از شبکههای viva, gala درصد جراحی زیبایی زنان را به ۱۳ میرساند.
نگارنده از معصومه درخشان
ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
- استاندار: درصدد ارتقای شاخص امنیت سرمایهگذاری در آذربایجان شرقی هستیم
- سفیر ژاپن در تهران: خبرهای خوبی از دریاچه ارومیه داریم
- مراقب کلاهبرداران در سایتهای آگهیمحور با تبلیغات جذاب باشید
- سال فرهنگی ایران و ترکیه باهنر بانوان ایرانی زینت داده میشود
- بید مشکلات بر تار و پود فرش ایرانی
- صنایع دستی بانوان ایرانی در استانبول به نمایش درمی آید
- استاندار: از دولت برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در استان اختیارات ویژه گرفته ام
- بهره برداری از فاز اول اینترنت خانگی بر بستر فیبرنوری تا یک ماه آینده
- ذخیره گندمکافی برای مصرف یکسال خبازیهای داریم
- فرماندار جدید تبریز: با همه گروهها تعامل و همکاری خواهم داشت
- استاندار : هرم جمعیتی آذربایجان شرقی نیازمند آسیب شناسی است
- فعالیت ۸۴ کارگاه مرمتی ابنیه های تاریخی در آذربایجان شرقی
- شعر ملمع
- شکاف میان دستگاه های اجرایی، صنعت و مراکز علمی در آذربایجان شرقی عمیق است
- عاملان ۴۶ فقره سرقت خودرو در آذربایجان شرقی دستگیر شدند
- “ام اس” ناتوانی جسمانی نیست
- نقش و جایگاه مهم دانشآموزان در پیشرفت و توسعه کشور
- برگزاری گلریزان بابا باغی در ۱۷ آبان ماه/ تکمیل ۳۳ پروژه مسیر گشایی در سال آینده
- جلسات ستاد احیای دریاچه ارومیه هفتگی در سطح معاون اول رییس جمهور پیگیری می شود
- تراکتور ظرفیت بالایی برای هویتسازی و گردشگری ورزشی دارد
- سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر استانی در آذربایجان شرقی
- جوانانی که در صف وام ازدواج پیر میشوند!
- قوْی گئتسین شعر طنز حمید آرش آزاد
- افزایش ۱۹ درصدی صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
- فروش ۷۰ میلیارد ریالی نمایشگاه صنایع دستی تبریز
- استاندار: احیای دریاچه ارومیه نیازمند مشارکت مردم در تصمیم گیریها است
- تراکتورسازی مدال افتخار حوزه صادرات کشور را از رئیس جمهور دریافت کرد
- تقویت دیپلماسی اقتصادی، کلید توسعه صادرات غیرنفتی
- ظرفیتهای نهفته در صنایعدستی آذربایجانشرقی