سازمان عمران شهرداری تبریز، یکی از سازمان های اجرایی این مجموعه است که در سال ۱۳۶۶، با اساس نامه ای مستقل تشکیل شد واکنون، توسط هیات مدیره، اداره می شود و ریاست شورای سازمانی آن، بر عهده معاونت فنی و عمرانی استاندار است.
هدف از ایجاد این سازمان نیز، این بوده که اجرای پروژه های بزرگ و کلان شهرداری را به این سازمان واگذار کنند و البته این پروژه ها، از سوی معاونت فنی و عمرانی و با سیاست گذاری شهردار محترم تبریز تعیین می گردد.
با توجه به نقشی که این سازمان در حوزه عمرانی و اجرایی شهرداری دارد، گفتگویی داشتیم با مدیرعامل این سازمان:
برای آشنایی با مجموعه فعالیت های سازمان عمران، ابتدا چه مواردی را مطرح می کنید؟
سازمان عمران، به عنوان بازوی اجرایی شهرداری تبریز، انجام پروژه های کلان شهری را بر عهده دارد. اما علاوه بر این، سازمان به نوعی در درآمدزایی برای خود سازمان و شهرداری نیز، نقش دارد.
پروژه هایی که برای اجرا به این سازمان ارجاع می شود، کتبا یه سازمان ابلاغ می گردد، این پروژه ها، جزو پروژه های مصوب شورا و شهرداری هستند و سازمان نیز، آن ها را به صورت EPC و با اجرای مطالعات و طراحی های مربوطه، وارد فاز اجرایی میکند. پس از آن، با برگزاری مناقصه محدود، پروژه را به صورت پیمانی واگذار می کند. علاوه بر این، سازمان عمران می تواند از اختیارات قانونی خود در راستای تامین منابع مالی پایدار بهره ببرد.
در حال حاضر، سازمان عمران مالک دوکارخانه تولید بتن و یک کارخانه تولید آسفالت است که با فروش محصولات این کارخانه ها، قادر است نیازهای مالی خود را تامین کند.
همچنین، سازمان عمران می تواند با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و اجرای پروژه های مشارکتی، گام دیگری در حوزه درآمدزایی برای سازمان و در نهایت برای شهرداری بردارد که این موضوع، بخصوص در شرایط فعلی مالی و وضعیت رکود حاکم بر ساخت و ساز، بسیار حائز اهمیت است.
در مورد وضعیت فعلی پروژه های در حال اجرا بگویید. پروژه هایی که سازمان عمران مجری آنها است، تا چه حد پیشرفت فیزیکی دارند؟
خوشبختانه سیاست های شهردار محترم مبنی بر اتخاذ تصمیمات مالی استراتژیک برای پیشرفت سریع پروژه های عمرانی، نتایج بسیار قابل قبولی به بار آورده است. در سایه این برنامهریزیها، پروژه های در حال اجرای سازمان، از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردارند. ما در سال ۹۴، ۱۷ پروژه عمرانی داشتیم که برخی از آن ها به بهره برداری رسیده اند و برخی نیز در حال اجرا هستند. تعدادی را نیز برای افتتاح در ایام الله دهه فجر آماده کرده ایم که از جمله می توان به ترمینال بزرگ تبریز، بیمارستان کودکان سرطانی، تقاطع های غیرهمسطح گلپارک و جانبازان اشاره کرد که همزمان با جشن های این ایام، تقدیم شهروندان عزیز خواهدشد.
اما مهمترین و بزرگترین پروژه شهرداری تبریز، پروژه مقاوم سازی و بهسازی اتوبان پاسداران است که به عنوان یکی از پروژه های ماندگار شهرداری تبریز است و با وجودی که در اوایل کار، برخی با اجرای آن مخالفت می کردند، اما اکنون که در حال تکمیل قطعه ۵ این طرح هستیم، رضایت شهروندان به طور کامل احساس می شود. بهسازی اتوبان پاسداران، یک پروژه ملی بود که شهرداری تبریز به اجرای آن مبادرت ورزید واین افتخاری برای شهرداری تبریز است که توانسته پروژه ای به این وسعت و اهمیت ر ابا موفقیت و کیفیتی بالا و در عین حال هزینه مناسب اجرا کند.
انشالله بعد از اتمام قطعه ۵ ضلع شمالی این پروژه، وارد قطعه ششم خواهیم شد که همان ضلع جنوبی اتوبان است.
پروژه هایی که برای سال آینده و در بودجه سال ۱۳۹۵ در نظر گرفته شده، کدام است؟
طبق دستور اکید شهردار محترم، مهم ترین پروژه ای که برای سازمان عمران تعریف شده، آسفالت اساسی شهر است که با هزینه ۲۰۰میلیارد ریال، اجرا خواهدشد. در این طرح، سعی خواهیم کرد که به صورت اصولی و فنی، درزگیری، مرمت و آسفالت رویه انجام شود که این مورد، از نظر استحکام و دوام آسفالت، تاثیر زیادی دارد و از نظر اجرایی و تاثیر در کاهش هزینه و همچنین وضعیت ترافیکی در شهر، کار بزرگی محسوب می شود.
اما در مورد دیگر پروژه ها، باید عرض کنم که تاکید شهردار محترم تبریز، جناب آقای دکتر نجفی، بر این است که پروژه های بزرگ عمرانی، بر عهده سازمان عمران گذاشته شود و اگر این کار صورت بگیرد، از نظر فنی و تخصصی، در مراحل اجرایی پروژه ها، تغییرات مثبتی را شاهد خواهیم بود. همچنین با توجه به تخصصی بودن مراحل اجرا، گامی نیز در راه اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، خواهیم برداشت. با این همه، هنوز پروژه های سال آینده، مشخص نشده اند و نمی توان در این مورد سخنی گفت.
اما اگر این امر نیز تحقق نیابد، باز هم سازمان عمران این پتانسیل را دارد که به عنوان یک منبع درآمد پایدار، هم مجموعه خود را و هم بخشی از مجموعه شهرداری را از نظر مالی پشتیبانی کند. در حال حاضر، برای سازمان، برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تعریف کرده ایم و علاوه بر آن، در نظر داریم با به روز کردن کارخانه های آسفالت سازمان، فعالیت هایمان را توسعه دهیم. تصمیم بر این است که با استفاده از یک برند آلمانی، کارخانه آسفالتمان را نوسازی کنیم که در این صورت می توانیم علاوه بر مناطق شهرداری تبریز، به شهرهای دیگر استان نیز، آسفالت بفروشیم. همراه آن، کارخانه بتن سازمان هم می تواند با فروش بتن مورد نیاز برای مناطق و حتی افراد، تولید درآمد نماید.
موضوعی که بسیار در مورد شهر تبریز مطرح می شود، عدم کارآیی و عمر کم آسفالت های سطح شهر است. چرا دوام آسفالت در خیابان های تبریز، کم است؟ چه تدابیری برای رفع این معضل اندیشیده شده است؟
یکی از مهم ترین معضلات اسفالت در شهرما، نمک پاشی در زمان بارش های زمستانی است. نمک، در هوای ۹درجه زیرصفر یخ می زند. وقتی که یخ باز می شود، اصطلاحا آسفالت را می خورد و همین موضوع با عث میشود که عمر اسفالت در تبریز، حداکثر دوسال باشد. چاره این کار هم، عمدتا به شهروندان عزیز بر می گردد. یکی دو دهه پیش، وقتی برف می بارید، با برف روبی مسیرها را باز می کردند؛ در خیابان ها و جاده ها هم، همه یا از زنجیر چرخ استفاده می کردند یا از لاستیک های یخ شکن. اما الآن، به محض بارش برف اندک هم، توقع این است که فورا نمک پاشی شود؛ غافل از این که این نمک، بلای جان آسفالت شهر است. آسفالتی که می تواند تا ده، بیست سال عمر کند، در عرض دو سه سال تخریب می شود و از بین می رود.
بخش دیگری از مسوولیت تخریب آسفالت هم، متوجه شرکت های حفاری می شود که خوشبختانه این مشکل، تا حد زیادی و البته با تعاملی که شهردار محترم تبریز با دیگر نهادهای شهری دارند، برطرف شده است. با این حال، تا تحقق مدیریت واحد شهری، مسیرزیادی در پیش داریم تا با مدیریتی یکپارچه و واحد، مشکلات مربوط به این حوزه را نیز حل کنیم.
به طور کلی، می توان گفت، در آن قسمت از کار که مربوط به شهرداری و بخصوص به سازمان عمران است، تلاش داریم با استفاده از نیروهای متخصص و آسفالت با کیفیت، این نقیصه را برطرف کنیم.
از شما متشکریم به خاطر شرکت در این مصاحبه.
من نیز از شما و کل مجموعه اداره کل روابط عمومی، تشکر می کنم که به عنوانه یک پل ارتباطی، سازمان عمران را به شهروندان معرفی می کنید تا این عزیزان، با فعالیت های یکی دیگر از سازمان های خدوم خود، آشنا شوند.
ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
- گردشگری غذا مزیت بزرگ آذربایجان شرقی است
- ظرفیت دانشگاه تبریز در تولید پنلهای خورشیدی
- آخرین سالی که مازوتسوزی نیروگاه تبریز را تحمل میکنیم
- هوای آلوده به شهرهای صنعتی آذربایجان شرقی برمیگردد
- صنایع تولیدی برای رشد و رقابتپذیری، نیازمند نیروی انسانی ماهری هستند
- سخنرانی رئیس دانشگاه ملی مهارت در ششمین کنسرسیوم تخصصی مهارتآموزی و اشتغال دانشجویان
- قوه قضائیه ساخت و سازهای غیرمجاز را جرمانگاری کند
- ارجاع پرونده یکی از شاکیان بیمارستان ولیعصر تبریز به دادسرای قتل
- بانک ها سه درصد تسهیلات مسکن متعهد شده خود را محقق کردند
- مابهالتفاوتِ متناسبسازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چه شد؟
- سوت قطار پنج ستاره در ایستگاه راه آهن خاوران تبریز به صدا در آمد
- تبیین عملکردها را به چاپ بنر و پوستر محدود نکنیم
- دلالان بیشتر از کشاورزان سود میکنند
- اجرای طرح آمارگیری از سرمایهگذاری در بخش ساختمان آذربایجانشرقی
- سهم تبریز و خُجَند در پیوندهای فرهنگی ایران و تاجیکستان
- آذربایجانشرقی سومین استان در جذب سرمایهگذار گردشگری/ ساخت بزرگترین هتل کشور در تبریز
- اجرای یکهزار و ۸۰۰ طرح صنعتی با سرمایهگذاری ۹۲۰هزار میلیارد ریال در آذربایجان شرقی
- بکارگیری همه امکانات موجود برای احیای تیم ماشین سازی در عین توجه به تیم فوتبال تراکتور
- مجلس در خصوص نهضت ملی مسکن وارد عمل میشود
- کارگر پیدا نمیشود!
- کنگره بین المللی بزرگداشت شهریار در تبریز برگزار می شود
- ارس ویترین فرهنگ میهماننوازی آذربایجانشرقی است
- ربع رشیدی تبریز، اولین دانشگاه جهان با ۷۰۰ سال قدمت
- ایستگاه خاوران میزبان مسافران قطار پنج ستاره مشهد/ تبریز- وان در دست اقدام
- سرعت غیرمجازعامل ۸۰ درصد تصادفات منجر به فوت درونشهری است
- ارزشهای انقلاب باید با شیوههای جدید به نسل جوان تبیین شود
- آیا تعطیلیها موجب کاهش مصرف انرژی و آلایندگی هوا شده است؟
- ارسال ۶۵۰ اثر به هشتمین جشنواره رسانهای ابوذر آذربایجانشرقی
- جشنواره ابوذر با معرفی نفرات برتر رسانه به کار خود پایان داد؛ «صدای زنان» و «پیام آذربایجان» ۳ جایزه را از آن خود کردند
- ضرورت نهادینه و اصولی شدن فعالیتهای حزبی