با استعفای هیئت مدیره ماشینسازی تبریز در اعتراض به شرایط پیش آمده بود در این کارخانه وارد فاز جدیدی شده و مسئولان ارشد استان همچنان نظارهگر نابودی کارخانه صنعت مادر آذربایجانشرقی هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شاید روزی افشاگری کردم دستهایی وجود دارند که میخواهند کرکره ماشینسازی را پایین بکشند دستهایی وجود دارند که میخواهند ماشینسازی را نابود کنند، نمیدانم برای این خبر از عنوان مدیر عامل استفاده کنم یا مدیرعامل سابق از دیروز خبرهایی مبنی بر برکناری مدیرعامل ماشینسازی به گوش میرسید که با حال و روزی که ماشین سازی تبریز داشت کمی بعید به نظر میرسید.
صحت و سقم موضوع را از میرعلیاکبر خادمیاصل به عنوان مدیرعامل جویا شدیم که وی در گفتوگویی از استعفای خود و هیئت مدیره ماشینسازی خبر داد و گفت: یک ماه پیش به سازمان گسترش اعلام کردیم «در صورتی که فکری به حال ماشینسازی نشود استعفاء خواهیم داد» و برای این منظور پرسه زمانی یک ماهه تعریف شد.
خادمیاصل افزود: متاسفانه توجهی از سوی سازمان گسترش به خواسته ما نشد و هیئت مدیره در مقابل پیشنهاد من مبنی بر استعفاء اقدام به استعفای دسته جمعی هیئت مدیره را صلاح دانست و این اتفاق افتاد.
وی اظهار داشت: متاسفانه در مقابل این اقدام هیئت مدیره که در اعتراض به شرایط کشنده موجود در ماشینسازی صورت گرفته بود ۳ نفر از داخل مجموعه یک نفر خارج از ماشینسازی اقدام به تشکیل شورای مشورتی کرد و شخصی را که هم عضو هیئت مدیره و هم قائم مقام بود به عنوان سرپرست ماشینسازی معرفی کردند.
خادمی با شعبدهبازی خواندن اقدام به تشکیل شورای مشورتی و معرفی سرپرست در مقابل استعفای هیئت مدیره افزود: هیئت مدیره و مدیر عامل ماشینسازی خواستند کنار بروند تا شاید با آمدن فرد مورد تایید کسانی که تصمیم به از بین بردن ماشینسازی گرفتهاند از تار و مار شدن این سرمایه ملی جلوگیری کنند که متاسفانه در مقابل آن این حرکت غیرعادی را دیدیم.
این فعال عرصه صنعت با اشاره به فشارها و خواستههایی که از سوی برخی عوامل دریافت میکرد، تصریح کرد: شاید روزی درباره این خواستهها افشاگری کنم.
وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال بازگشت هیئت مدیره ماشینسازی وجود دارد، گفت: دلیلی برای بازگشت وجود ندارد مگر اینکه شرایط عوض شود.
خادمیاصل تاکید کرد: دستهایی وجود دارد که میخواهند ماشینسازی را نابود کنند که در راس آن سازمان خصوصیسازی و مدیریت این مجموعه آقای پورحسینی قرار دارند.
گزارش فارس حاکی است، طرح ایجاد کارخانه ماشینسازی تبریز براساس موافقتنامه همکاریهای فنی و اقتصادی دولتی ایران و چک با هدف تولید انواع ماشینافزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپهای آب، الکتروموتور، لیفت تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشینآلات نساجی منعقد و به مرحله اجرا گذاشته شد و از سال ۱۳۵۱ بهرهبرداری از این طرح عظیم آغاز شد.
شرکت ماشینسازی تبریز به عنوان یکی از شرکتهای صنعتی عمده تبریز در زمینه تولید و بازرگانی ماشینآلات صنعتی از جمله ماشینهای تراشکاری، فرزکاری، مته، سنگزنی، سنتر، CNC، ابزار تیزکنی، فرز نیمهسنگین، ماشین سنتر عمودی، ماشین سنتر افقی، ماشینهای سوراخکاری محسوب میشود.
ماشینسازی تبریز با افزون بر چهار دهه سابقه فعالیت، به عنوان یکی از محورهای اصلی تولید و ایجاد اشتغال در آذربایجانشرقی در پیچ و خم واگذاری به شرط اهلیت مالکان جدید به سر میبرد.
ماشینسازی از سال ۸۳ در حال واگذاری به بخش خصوصی است ولی تا این لحظه به نتیجه نرسیده اخیراً نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت طی بازدیدی از این مجموعه از سازمان خصوصیسازی خواست تا واگذاری ماشینسازی را ۵ سال به تعویق بیندازد اما عکسالعمل سازمان خصوصیسازی در قبال این درخواست تامل برانگیز بود چرا که دقیقا یک روز بعد از این درخواست آگهی واگذاری ماشینسازی از روزنامهها سر در آورد.
در حالی که وزیر صنعت برای واگذاری ماشینسازی تبریز مهلتی ۵ ساله از سازمان خصوصیسازی طلب کرده اما پورحسینی رئیس سازمان خصوصیسازی کشور از آگهی واگذاری این دارایی اصرار دارد.
تصمیمات و سیاستهای ناقص سازمان خصوصیسازی در پروژه واگذاری ماشینسازی تبریز نه تنها به وضعیت نابسامان این کارخانه استراتژیک صنعتی کمکی نکرده بلکه آن را در لبه پرتگاه قرار داده است.

ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
- دفاع از رساله دکتری با موضوع «دیپلماسی شهری» و نقش رسانه ها توسط همکار شهرداری تبریز
- آذربایجانشرقی گنجینه طلای کشور
- تصادفات رانندگی در آذربایجانشرقی هفت هزار و ۹۴۸ فوتی و مصدوم به جا گذاشت
- خرید تضمینی ۵۱ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی
- تاکید مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی بر نقش بانوان در توسعه آموزش مهارتی
- قاچاقچیان آثار تاریخی در اسکو به دام افتادند
- مسیر دیپلماسی را دنبال میکنیم
- ۲ کرسی هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی برای تبریز
- تبریزیها ۱۰۰۰ دستگاه خودروی برقی خریدند
- زنجیره تولید غذا در بحران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه در آذربایجان شرقی متوقف نشد
- حضور بانوان در ورزشگاه موجب افزایش نشاط اجتماعی در بین خانوادهها شد
- کاهش ۹ درصدی فوتیهای تصادفات رانندگی در آذربایجانشرقی
- ارزش تولیدات منطقه آزاد ارس به ۸۲ هزار میلیارد ریال رسید
- استاد اقلیمشناسی: احیای دریاچه ارومیه جز با انتقال آب دریاهای آزاد ممکن نیست
- تأکید عظمایی بر رفع گلوگاههای زیرساختی در مسیر توسعه مس سونگون
- انتقال آب ارس؛ نیاز حیاتی تبریز در انتظار توجهی جدی
- شهردار تبریز: فرصت های سرمایه گذاری موجب درآمد پایدار و رونق اقتصادی می شود
- تأکید عظمایی بر رفع گلوگاههای زیرساختی در مسیر توسعه مس سونگون
- آذربایجان شرقی الگوی تابآوری در بحران/ تولید بیوقفه صنایع حتی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
- تصویب اوراق مشارکت ۵۵ هزار میلیارد ریالی برای توسعه حملونقل عمومی تبریز