بارها گفته شده که «تبریز ۲۰۱۸» یک موضوع محدود به جغرافیای تبریز و آذربایجانشرقی نیست. پنجره جدیدی است که از شمال غرب کشور گشوده تا اقتصاد گردشگری و ارتباطات بینالمللی کشور را تقویت کند. اما متاسفانه از زمان طرح این موضوع تا همین امروز، این فرصت طلایی، با حداقل ضریب از سوی مسئولان دولتی و ملی همراه بودهاست.
طبق آنچه رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر اعلام کرده، بودجه ۷۵۰ میلیارد تومانی که دولت برای تبریز ۲۰۱۸ وعده داد بود، پس از کلی کشوقوس به ۱۰ میلیارد تومان -آن هم از هزینههای جاری میراث فرهنگی- رسیدهاست! کاهش ۷۰ برابری بودجه دولتی تبریز۲۰۱۸، به خصوص این روزها که بحث داغ بودجه سال ۹۷ و برخی ردیفهای عجیب و غریب آن، مطرح است، بیشتر به چشم میزند. سوال اینجاست که چه اتفاقی افتاده که بخشهای مختلف ملی، از کنار فرصتی چنین بینالمللی راحت عبور میکنند؟ متاسفانه این بیاعتنایی، در حوزه رسانه، نمود بارزی دارد. اگرچه حمایت صدا و سیمای مرکز آذربایجانشرقی و سیمای سهند، از مزیتهای ارزشمند مدیریت شهر به ویژه در برنامههای «تبریز ۲۰۱۸» است، اما این همت و همراهی، در شبکههای سراسری و ملی به چشم نمیخورد. وضعیت اقتصادی رسانه ملی در سالهای اخیر، موجب شده آنتنفروشی، به یک عادت رایج در صداوسیما تبدیل شود. طوری که حتی، بدیهیترین وظایف این مجموعه نیز با نگاه اقتصادی همراه شدهاست. برنامه دورهمی شبکه نسیم، نماد آشکار این جهتگیری نادرست است. برنامهای که در اوج ساعت مخاطبپذیری، بناهای تاریخی شهرهای مختلف کشور را در پسزمینه خود مطرح میکند اما کوچکترین پرداختی به تبریز ۲۰۱۸ و مهمترین رویداد گردشگری کشور ندارد. سازندگان این برنامه را زیاد در این خصوص مقصر نمی دانم. اما از مدیران و ناظران رسانه ملی انتظار میرود برنامهسازان خود را توجیه کنند. چرا باید برنامهای، تا این حد خودسر باشد که محتوای رسانه را به بحث سود و زیان گره بزند؟ برنامههای صدا و سیما، تیغ دولبهای است که یک لبه آن وحدت و مودت ملی است؛ لبه دیگر آن دلخوری و یاسی است که میتواند در بخشهایی از جامعه حاکم شود. رپورتاژ رسانهای، در جهان امروز امری پذیرفته و رایج است، اما این نگرش نباید رسالت اصلی صداوسیما را که همان حمایت از رویکردهای کلان ملی است، منحرف کند.
تلویزیون میتوانست تبریز ۲۰۱۸ را به یکی از نقاط اوج گردشگری، فرهنگی و اقتصادی کشور تبدیل کند؛ اما این رویداد، از نگاه برنامهسازان جعبه جادویی، یک موضوع تشریفاتی است. صداوسیما غرق در برنامههای کممحتوا و نازلی است که عمدتاً جنبه سرگرمی و تفنن دارند. برنامهای که ماندگاری فرهنگی داشته و هدایت فکری و رفتاری جامعه را در پی داشته باشد، جایی در صدا و سیما ندارد. تبریز ۲۰۱۸ میآید و میگذرد، اما نحوه مواجهه رسانه ملی و سایر دستگاههای کلان مورد قضاوت نسلهای آتی قرار خواهد گرفت.
میراعتماد عمادی
مدیرکل روابط عمومی و بینالملل شهرداری تبریز
ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
- تحصیل ۴۵۰۰ دانشجو از ۵ ملیت در دانشگاه تبریز
- ایمن سازی مدارس آذربایجان شرقی نیازمند ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است
- مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت میشود
- تراکتورسازی، مصداق بارز خواستن، توانستن است
- استاندار جدید این هفته انتخاب می شود
- شهریار پیشروی شعرای برجسته دنیاست
- شهریارسیز… شعر حمید آرش آزاد به مناسبت سالروز درگذشت استاد شهریار
- افزایش ۲ برابری پرونده های کلاهبرداری در آذربایجان شرقی
- امسال چانهزنی بر سر جبران عقبماندگی دستمزد کارگری ادامه مییابد
- سفر به عراق در راستای افزایش ارتباطات اقتصادی و امنیتی است
- ۱۲۰ عنوان برنامه به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی در آذربایجان شرقی اجرا میشود
- ۶۰ هزار دانش آموز کلاس اولی آذربایجان شرقی در انتظار بازگشایی مدارس
- تاخیر آورده اولیه متقاضیان علت کندی طرح های نهضت ملی مسکن آذربایجان شرقی
- گسترش فیبر نوری ۵۰۰ کیلومتری تا درب منزل شهروندان تبریزی
- با اجازه استاد شهریار قوْی منده گلیم! شعر طنز حمید آرش آزاد
- جبارعلی ذاکری مدیرعامل راهآهن شد
- تکمیل ظرفیت اقامتگاه های آذربایجانشرقی
- امام جمعه تبریز: چشم امید کشور به مدارس و دانشگاهها است
- با ابتکارکارخانه تراکتورسازی صورت گرفت؛
- احیای دریاچه ارومیه، نماد حکمرانی و توسعه سازگار با اقلیم
- ورود بیش از ۲.۶ میلیون گردشگر به آذربایجان شرقی
- بزرگراه خواجه-ورزقان ۸۹درصد پیشرفت فیزیکی دارد
- نشست ویژه انتخاب استاندار آذربایجان شرقی هفته آینده برگزار میشود
- امام جمعه تبریز: کاری نکنید صبر مردم لبریز شود
- نصب روزشمار بزرگترین مجموعه تئاتر و سینما در مرکز شهر/ زنگ نمایش «حیدر بابایه سلام» به صدا درآمد
- دیبده «حافظ»ده رد اولار!
- پابهرکاب شدن دختر دهه هفتادی با کامیونتهای تولید تراکتورسازی
- رئیس جمهور انتخاب استاندار آذربایجانشرقی را در اولویت قرار دهد
- تبلیغات حلقه گمشده صنعت گردشگری آذربایجان شرقی
- نظام تعلیم و تربیت عامل موفقیت جوامع به شمار می رود