صمد چایلی ۱۰/۸/۸۶
گولوش
گؤزهللیکلره دوْغرو بیر باخیش، اورهیی سئوینجه چولقاییر، عموره شیرینلیک جالاییر، یاشاییشی موتلو- اومیدلی ائلهییر. کیمسهکی گؤزهللیگی ایستهدی، دوْداقلاردا گولوشو، اورهکلرده سئوینجی ایستهدی. اوْ، یاشاییشدا دئییب- گولمهیی، چالیب- چاغیرماغی اؤزونه ایستهدیکجه، اؤزگهیهده ایستهدی.
بو باخیش یاشاییشین گؤزهللیکلرین گؤرهر ایکن، چیرکینلیکلریده گؤرور. بیرینجینی سئوه- سئوه ایکنجینی تنقید تازیانهسی آلتیندا یوْخسوزلوغا آپاریر. کیمسه دنیا نعمتلرین اؤزونه ایستهیرسهده، آنجاق دنیا باغینین بار- بهرهسینی یالنیز اؤزونه یوْخ، اؤزگهیهده آرزو ائلهییر. لاکن بئله بیر تنقیدین دیلی، هردن بایاغی و معمولی اوّلورسادا، هردنده طنز شکلینده اؤزونو گؤستره بیلیر. طنز تنقیدچیسی، آجیلیقلارین اوْلمامازلیغینی، گولمهجه دانیشیق و سؤزلرله بیان ائدیر. دوْداقلاری گولوشه آچارکن، گؤزلریده آغلاماغا سالیب و آجیلیقلاری آرادان آپارماق آرزوسون اورهیینده یاشادیر. بئله بیر یازیچی یالنیز اؤز اورهیینی یوْخ، بلکهده هامیینن اورهیین آچیق دیلهیرک، عمور یوللارین کولسوز- تیکانسیز، بو گونوشن، گلهجهیی آیدین ایستهییر. اوّ دوْداقلار قونچاسینی بوزوشوک، آلینلاری قیریشیق، اورهکلری حسرتلی ایستهمیر. بلکهده چیرکینلیکلره خوْر باخار ایکن گولوشلر ایچینده گؤزیاشی تؤکور. دئمک، بو دویغو و بیلگی بو کیمسهده اوْلمور. اوْنا گؤرهده بئله بیر دنیانی تصویر ائدن، خالقین اوْدلو- آلوْولو اورمایی ایله اؤز اورهیین بیرگه چیرپیندیران هنرمندلر ایشیدیر.
«حمید آرشآزاد» تبریز ادبی مکتبینین طنز شاعیری- یازیچیسیدیر. اوّنون هر بیر آجیلیغی قارقییان، گوندهلیک چتینلیکلری اوزه چکن شعرلری، آذربایجان طنز مکتبینین زنگین واراقلارین آرتیرماقدادیر. بیر گون باهالیغی، بیرگون حاقسیزلیغی، بیرگونده اجتماعی چتینلیکلری اینجه- اینجه مصراعلاردا تصویره چکیب، گولمهجهلی سؤز مورواریلارین مونجوق- مونجوق بیتلره دوزور.
گؤزهللیکلری ایستهییب، پیسلیکلری آرادان گؤتورمک ایستهین حمید آرش، یالنیز شعرله یوْخ، بلکه نثر ایلهده اورهکلری سیخیتیدان، دوداقلاری بوزوشمهدن، گؤزلری آغلاماقدان، یاناقلاری سارالماقدان اوزاق ایستهیر. او، چیلپاقلاری گئییملی، آج- یالاواجلاری توخ، ایشسیزلری ایشلی ایستهییر. آرش صابر، معجز، یالقیزکیمی طنز شاعیرلرین سیراسیندا دایانمیش، ایشیق ساچان شاعیردیر. اوْنا گؤرهده اوّلدوقجا اوْخوجولار طرفیندن قارشیلانیب، تقدیره لایق گؤرونموشدور. او، ائل اورهیینده یاشایان یازیچی و شاعیرلریمیزدهندیر. گؤردویوموز کیمی، اوْنا بیر، ایکی طنز سئوهر یوخ، بلکهده بیر ائل دهیهر وئریر.
من، بو انسان سئوهر شاعیری اورهیینه باسان ائله قوشولوب، اونو اورهییمه باسیب، شنلی گونلرین، ایشیق گلهجهیین دیلهییرم.
آرش
گولدوره- گولدوره آغلاتدین منی
کؤنلومو اوخشادین سؤزونله آرش
آهیما قاتیبسان بو دومان، چنی
قلبیمی یاخیرسان کؤزونله آرش
***
شیرینلی گونلری آجیدان گئجه
لاغ اوْلور یازیندا باخ، اینجه- اینجه
اوچوروم بو داغی چیخیرسان نئجه؟
چکیرسان چوخلارین اؤزونله آرش
***
دردیندن سئل اوْلور گؤزومون نمی
«چایلیِ»نی بورویور دنیانین غمی
دؤنئیدی گولشنه بوتون عالمی
اوخویوب گولئیدیک سازینلا آرش
آرشآزاد» را این طور شناختم
زهره وفائی
«اقرا باسم ربکالذی خلق…» همهی انسانها در بدو آفرینش، قبل از آن که از سوی اطرافیان به نامهایی خوانده شوند و قبل از آن که محیط مورد نشو و نمایشان آنان را به جایگاههایی سوق دهد، مورد خطاب حیّ سبحان قرار گرفته و به یقین، همه به یکسان به خودشناسی دعوت شدهاند. آنهایی که به این وحی لبیک گفته و نهایتاً روزی به شناختن دقیق خود روی آورده باشند شاید نیمی از آفریدهها نباشند. در میان این نیم نیز آنهایی که خود را شناختهاند و سپس پای به میدانی وسیعتر نهاده و حداقل در میان اطرافیان به رسالت راهنمایی و ولایت راه یافتهاند نیز شاید نیمی بیش نباشد. در میان این اندک ماندههای انگشتشمار نیز کسانی بودهاند که پای را فراتر نهاده و یافتههای خود را به جامعهای که در آن زندگی میکنند، بیمنت بخشیدهاند. رسالت جهانی بحث جداگانهای است البته…
«آرشآزاد» اولین بار که به دفتر ماهنامه «جوالدوز» آمد، با صدها مراجعهکنندهی دیگر که ادعای هنرنمایی داشتند، در ظاهر هیچ فرقی نداشت. همگی آنها بیشک یا درک از محیط را داشتند، یا به مرحلهی خودشناسی رسیده بودند، یا از توان بالایی در سخنپردازی و قلمزنی بهرهور بودند و یا به رسالت راهنما بودن خود پی برده بودند. اما تعداد انگشتشماری همگی این خصوصیتها را یک جا در خود جمع داشتند.
«آرش» با آن ظاهر یکنواخت خود در بدو دیدار جاذبهای برای هیچ کس ندارد. «او مرد عیالواری است که حتی یک کلید هم از آن خود در جیبهایش ندارد…، چه خوب که او زندانبان نیست…!» پس عمرش را صرف چه کرده است؟ موهایش را در کدام آسیاب سفید کرده است؟ نگاههای لاابالی گرانهاش سوژهها را چگونه شکار میکند؟ با آن همه خوش مشربی، تلخترین مایههای کاری را چگونه مییابد؟ آیا او انسانی چند بُعدی است؟ نه! آرش انسانی است که به ندای وحی در خصوص خودشناسی لبیک گفت و سپس همانند همهی رسولان، ابتدا در چهار دیواری خانهاش و به اطرافیانش یافتهها را قسمت کرد و بالطبع یافتههایش (درک صحیح+ بیان قوی+ اعتقاد بیتزلزل+ ارادهی خستگیناپذیر+ خلقدوستی+ حس مسئولیت) توانستند او را در این وانفسای مالدوستی و دنیاپرستی، شهرتطلبی و تکروی، تقیه و صیانت ذات… به مقامی برسانند که چشمهایش همچون یک دستگاه رادیولوژی بیعیب، تمامی نادیدهها را به وضوح ببیند و قلمش مانند نیشتری بیخطا، زخمها را بشکافد و دردها را درمانی بدهد… هر چند به تنهایی… «آزاد» بودنش نیز از این روست… «من از آن روز که دربند توام آزادم…»
زهره وفائی
آرش آزادین «ائوی» دانیشیر…
۱۳۸۲- نجیایلده بیر نئچه بئکار(!) بیر یئرده توْپلانیب، بیرلیکده «انجمن طنزنگاران آذربایجان، آدیندا بیر مرکز برپا ائتمهسی قرارینا گلدیک. من، آرشآزاد، علی حامد ایمان، فیضاللهی، پایگذار، نجاراوغلو، یالقیز… و بیر نئچه دیگر دوست بو ایشه باشلادیق.
البته سایره ایشلریمی، بو ایشده «داش» لارین چوْخلوغوندان، نهایت آیاق توتمادی و یاریدا قالدی. همین ایشده بیر پارا فوْرملار یازیلیب و «تابعه مرکزلره» وئریلمهلیایدی تا اونلار بو بارهده «تحقیق و تفحص» ائدیب و نظرلرین اعلام ائتسینلر.
فورملاری یازارکن «آرش» منه اوز دؤندریب، دئدی: «لطفاً یازین منی هر کیمدن سوروشورلار، سوْروشسونلار. تکجه آروادیمدان سوْروشماسینلار و سوراغ توتماسینلار، نیهکی بیلیرهم اوْ، منیم حاققیمدا نهلر دئیهجکدیر!»
آنجاق اوْ دئیهنکیمی اوْلمادی، بوگون گورهک اوْنون «ائوی» اوْنون بارهسینده نهدئییر:
شعر… (مثلا!)
واه- واه! گئنه گلدی کیشی
توکلری بوْز، ساری دیشی
سیگار الینده توستولور
دئیهن یوْخدی باشقا ایشی
فیسقیردیری، چیسقیردیری
کلاّشلاری قیشقیردیری
دیسگیندیریب ائشقیردیری
باسیر نامرده داغ شیشی
نه بانکدا بیر قرضحسنه
باخ جیبینده یئل اسنه!
سلام وئرمیر یول کَسَنه
سوْوور هدهر یایی- قیشی
یالانلارین اوستون آچیر
بیرده باشینا گول ساچیر!
اوْدور هامی اوْندان قاچیر
لاپ بئله ائودهکی پیشی!
صاندیق آچیر، پامبیق تؤکور
چیبانلاری دهلیر، سوکور
یوْرغونلوقدان دیزه چؤکور
دئیدن یوْخدور سنجه کیشی؟!
یوْخسولو باشا میندیریر
دینمهینلری دیندیریر
هر یئتهنه بیر یئندیریر
باخمیر بو ارککدیر، دیشی!
هاردا شرّ وار، بو اوْردادیر
گاهی توْیدا، گاه گوْردادیر
بیرگون گؤرهجک توْردادیر
اوندا توتار زپدن ج…ی!
طناز شهر ما
مقصود سامع سردرودی
آذربایجان را باید زادگاه و خاستگاه طنزنویسان بزرگ در یکی دو قرن گذشته ایران نامید. ظهور شعرا و نویسندگان بزرگ طنزپرداز نظیر: میرزاعلیاکبر طاهرزاده «صابر»، «محمد جلیل قلیزاده»، «معجز» و… گواه این واقعیت تاریخی است که هنرمندان این دیار نگاهی متفاوتتر از دیگران به مسایل اجتماع داشتهاند. امروزه نیز هنر طنز آذربایجان با بهرهمندی از ذکاوت و نگاه متفاوت هنرمندان خود، جایگاه بس ارزندهای در عرصه طنز کشور دارد. از جمله این هنرمندان طنزپرداز و ظناز تبریزی استاد «حمید آرشآزاد» است. هر چند آثار ارزشمند وی، او را بینیاز از هرگونه حرف و سخن دیگر کرده است، اما نگاهی گذرا به کارنامهی فرهنگی و ادبی او، ما را بیشتر با وی و اندیشههایش آشنا میسازد.
«آرش آزاد»، متولد چهارم دیماه ۱۳۲۷ محله «کورهباشی» تبریز است. تحصیلات دانشگاهی را در رشتههای مختلف تجربه کرده است. زمانی- به قول خودش- به شغل پردرآمد معلمی پرداخته و اکنون حدود ۲۰ سال است که روزنامهنگاری میکند و جزو نویسندگان و کادر رسمی روزنامه «امین» تبریز است. «آرش» هم شاعر است و هم مترجم و طنزپرداز. هم ترکی مینویسد و هم فارسی انشاء میکند. او از سال ۷۴ تحت نامهای: «گول اوغلان»، «قزلباش»، «خان دایی»، «بچه طوطی»، «بیگلربیگی»، «لک لک کوتوله»، «وروجک تبریزی» و… همکاری پیوسته با هفتهنامه طنز «گل آقا» داشته و برای اولین بار ستون ترکی را در این نشریه بنیانگذاری کرده است. وی که در نشریات محلی با امضاء «کوره باشی اوغلو»، «آراز» و… طنز مینویسد، در دو جشنواره مطبوعات شمالغرب کشور نفر اول شده و در عرصه روزنامههای سراسری نیز جزو ۱۰ نفر برگزیده بوده است. از استاد آرشآزاد تاکنون دو اثر ارزشمند «جیزیقدان چیخمابالا» و «جولو- جولویه قالمادی» به زبانهای ترکی و فارسی چاپ و منتشر شده است. وی ترجمه ۵ کتاب را نیز در کارنامه خود داشته و از مترجمان صاحب قلم است. آرش در عرصه شعر طنز، صاحب اندیشههای نو و تفکرات نوین بوده، نگاه وی، نگرشی نو به عرصههای مختلف سیاسی- اجتماعی جامعه امروزی ماست. او عادت کرده، که به عادتها عادت نکند و همواره با نگاه متفاوت و از زوایای دیگر به کنکاش مسایل بپردازد. اشعار او خود اوست و خود آرش در دلسرودههایش جاری است. چنان که گذشت، برای شناخت بیشتر وی و آشنایی با ذهنیات و اندیشههایش، شعر آرش رساتر و گویاتر از همه گفتهها و شنیدههاست:
من شاعر دردآشنای عصر خویشم
خدمت به این مردم بود آیین و کیشم
سوغاتیام طنز میتن و انتقادیست
کندو صفت سرشار شهد و نوش و نیشم
من طنزپردازم و پیک شادمانی
آیین من صدق و صفا و مهربانی
تلخ است حرف حق، ولی من این دوا را
با طنز شیرین میکنم، آن سان که دانی«۱»
اشعار آرش مملو از دلسرودهها و دلرنجههای او و مردم دیار اوست که به طرز استادانه- و به تعبیر خود او- «کندو صفت، سرشار از نیش و نوش» است. نیش و گزندگی شعر او ، نه از ره کین و طبیعت او، بلکه به قصد آگاهی و بیدار باش و از ره سوزی است که در نهان او نهفته، و آتشی است که در سینهی سوزان وی جریان دارد. نیش او عقربی، تحقیرکننده، کینهورز، توهینآمیز و تخریبکننده نیست. لحن اشعار او دوستانه، و گفتمان او مودبانه، نجیب و احترامآمیز است. زبان او همان زبان و گویش تودهی مردم است. ساده، بدون تکلف، ملیح، خودمانی و عاری از هر گونه واژگان روشنفکرانه و تصنعی. آرش شاعر مردمی است که نه ادعای روشنفکری دارد و نه از صاحب قلمان بیدرد مرفه است. او با زبان و به زبان مردم و از زبان توده محروم شعر میگوید، چون غالب دوستداران و خوانندگان اشعار او همان مردم کوچه و بازار است. آلام مردم، دردهای او، و دردهای وی نیز نماد آلام و رنجهای کهنه و تازهی همان مردم ساده، بیپیرایه و نجیب است. آرش شاعر دردها و رنجهاست. او درد را با ناله به زاری نپرداخته، بلکه با لبخند فریاد زده میزند. شعر آرش ساز و سوز مردمی است که خود برخاسته از بطن و متن همان مردم است. در سرودههای آرش حالت تصعنی دیده نمیشود. اشعار او جوشش درونی وی و آتشفشان دردها و زخمهای نهفته اوست. سرودههای او مملو از نفرت و کینه به خودفریبیها، چاپلوسیها، تملقها و در یک جمله به «زر» و «زور» و «تزویر» است. او خود را نصیحت میکند که:
از بزرگان به حذر باش و به مردم رو کن
«آرش» این خلق تو را طنزسرا میخواهد«۲»
او در سرودن اشعار خود چشم به «احسنت» و «آفرین» کسی و کسانی ندوخته و هیچگاه گدایی احسنت و دست مریزاد کسی و صاحب منصبی را نکرده است که خود صاحب مناعت والا و بلند طبعی است:
نه قصیده قوشانام من، نه مدیحه یازانام
نهده خلعت، صله، یا جایزهلر شاعرییم
ظولمته قارشی ساواشدا بیر ایشیقلی چیراغام
باغرینی دلمگه جهلین، ائلیمین خنجرییم
دوشمنم دوشمنینه، دوستونا دوستام بو ائلین
او دوکی، هر قانان انسان دیلینین ازبرییم«۳»
سرودههای او فریاد رسای مردمی است که زخمهای کهنه بسیاری از گذشته و دیروز خود دارند. درد و زخم او، درد و زخم «من» من نیست، بلکه درد و زخم «ما» است. فریاد او، بغض در گلو مانده و نالهی در ظلمت شکسته و فروخوردهی من نیز میباشد. آرش در سرودن شعر نقادی نمیکند. نوشتهها و اشعار او ظنز است و طنازی. وی در این وادی جز به مبداء هستی و رضایت خلق او، دل در گرو اشارات کسی نداشته و گوشهی چشمی به لبخند رضایت هیچ صاحب قدرتی ندوخته است.
ما طنزنویسان، به جز از حق نپرستیم
دل جز به رضای دل آن یار، نبستیم
از نسل «باباطاهر» و عریان و فقیریم
«پوشیده چه داریم؟ همینیم که هستیم»
جز حق نویسیم و به جز حق نسراییم
زیرا که کسی را به جز از او نپرستیم
آرش در کنار بیان رنجها و واکاوی زخمها و چرکینیهای جامعه، همواره کوشیده تا مرهم خنده و لبخند را بر لبان تشنه و خشکیدهی مردم خویش بنشاند:
نموده «آرش» ما شاد جمله مردم را
کنون که هست قلم در کف اش، چرا نکند؟
او خنده را در نسخههای تجویزی خویش برای تسکین آلام مردم، هیچگاه از قلم نیانداخته است.- هر چند خندهها و خندانیدنهای آرش خود به نوعی گریه بدون اشگ است.- او گریهها را در لفافه خنده چنان پیچیده و آنچنان فریاد زده که انسان از فزونی درد خود به خنده میافتد. در ورای قهقهههای طناز شهر ما، هقهقههای بیصدای او صد سخن فریاد را در دل خود دارند. او میخندد و میخنداند تا گریهها یکهتازی نکنند. بعد دیگر شعر آرش فخامت و متین بودن اشعار اوست. او هیچگاه در بیان هجو و تحقیر کسی برنیامده و لودیگری نکرده و به طبع آسمانی و مقدس خود چوب حراج نزده و خود بودن و مثل خود اندیشیدن را بر هر چیز و همه پستها و ریاستها ترجیح داده است. در فرهنگنامه شعر او، طنز مسخره کردن و به سخره گرفتن دیگران نیست. آرش مسخره کردن را «لومپنیسم» میداند و آن را شایسته یک انسان هنرمند و ارزشمدار نمیداند. وی معتقد است: «در جامعه ما و جوامع شبیه آن «طنز» باید «سیاسی – اجتماعی» باشد. طنز باید از یک طرف به صورت زبان گویا و حقیقتگوی مردم دربیاید و از طرف دیگر، حاکمان را متوجه اشتباهات، نارساییها، خیانتها و سوءاستفادهها بکند و به آنها بفهماند که مردم میفهمند و مسایل را درک میکنند»«۴»
آرش آزاد، در گرسنگیها نیز سیر و در خالی بودنها همواره لبریز و لبالب بوده و هیچگاه روزمرهگی نکرده، نان به نرخ روز نخورده و برای رسیدن به نداشتهها، به خودفروشی هنری نپرداخته است:
با نان خالی ار شکمی نیمه پر کنیم
«ما آبروی فقر و قناعت نمیبریم»
او با مردم و برای مردم بودن را میستاید و به آن فخر و مباهات میکند. در باور آرش، تاریکی و سرما ره آورد کلاغان است:
زیر قدم مردم محروم، چو خاکیم
در چشم بد دشمن مردم، همه خاریم
تاریکی و سرماست ره آورد کلاغان
ما قاصد سرسبزی و گرما و بهاریم«۵»
سخن آخر این که، آرش ضمن توجه و احترام به گذشته و ایمان به حال و امروز، به فردا و قضاوت آن باور عقیدهمند دارد. او نخواسته در «امروز» و «اکنون» غوطهور بوده و به فردا و فرداها بیتوجه باشد. نگاه زمانی او، آیندهنگر و همواره رو به جلو است. او مرگ را پایان حیات نمیداند. در کتاب زیست او، مرگ آغازی دیگر برای زیستن دگر باره در یادها و خاطرههای مردم خود و فردا است. او به رفتن ایمان دارد، اما به رفتن ماندنی سخت عقیدهمند است. او میداند که فردا از آن کسانی است که امروز خود را شناخته و به آن ارزش نهاده اما دل به آن نبستهاند:
عؤمور بوْیو، نیسگیل ایلن، یوْللارا گؤز تیکیب، گئتدیم
بیر کؤنوللوک محبّتین حسرتینی چکیب، گئتدیم
تکلیگیمده گؤزدن قان- یاش آخیتسامدا، سئوینیرم
انسانلارین دوْداغیندا گولوش گولو اکیب، گئتدیم
یک عمر چو شمع، در شبستان ماندم
افروختم و نور و صفا افشاندم
خود، گر چه زغم گریستم در همه عمر
شادم که، همیشه خلق را خنداندم«۶»
پینوشت:
۱- «من طنزپردازم» از مجموعه شعر «جیزیقدان چیخمابالا»
۲- «چه کم توقع» از مجموعه شعر ترکی و فارسی «جولو جولویه قالمادی»
۳- «من طنز شاعرییم» از مجموعه شعر «جیزیقدان چیخمابالا»
۴- از مقدمه مجموعه شعر ترکی و فارسی «جولو جولویه قالمادی»
۵- «ما ظنزنویسان» از مجموعه شعر ترکی و فارسی «جولو جولویه قالمادی»
۶- از مجموعه شعر جیزیقدان چیخمابالا
ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
- مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی هنرمندان ایرانی پنجم دی برابر با ۲۵ دسامبر برگزار می شود
- پزشکیان:با افراد بی سواد،فرصت طلب و ریاکار به جایی نخواهیم رسید/ امید ایران، جوانان هستند
- ۱۷ هزار نفر در صنایع دستی آذربایجان شرقی فعالیت دارند
- یکپارچه سازی اراضی کشاورزی پیش نیاز خودکفایی است
- مظالب چهارم دی ماه…. سالروز تولد حمید آرش آزاد
- بازار تاریخی تبریز خاستگاه حل مشکلات شهر است
- امام جمعه تبریز: مسأله کاهش و پیری جمعیت باید جدی گرفته شود
- استاندار: جای صندوق توسعه ملی در آذربایجان شرقی خالی است
- مدیر مسئول «صدای زنان» در دیدار استاندار با بانوان فعال فرهنگی مطرح کرد:
- چالشهای قانونی احیای معادن؛ فعالان محیطزیست خواستار تغییرات جدی هستند
- افزایش ۲۳ درصدی مصرف گاز در آذربایجان شرقی
- پزشکیان به مصر سفر می کند
- شهردار: تبریز نماد جهانی هنر و انسانیت است
- استاندار آذربایجان شرقی: با ادارات متخلف در مصرف انرژی برخورد می شود
- قطع برق باغ ویلاها در تبریز
- تعطیلی پنجشنبهها و کاهش ساعات کاری در دستور کار مجلس قرار میگیرد
- کلاس های دانشگاه های آذربایجان شرقی تا پایان هفته مجازی است
- گردشگران خارجی کدام اماکن آذربایجانشرقی را می پسندند؟
- اعطای تسهیلات به ۱۰ هزار کشاورز متقاضی تراکتور تا پایان سال
- تبریز تبدیل به کارگاه عمرانی کلانشهرهای کشور شده است
- دستگیری کلاهبردار رسیدساز جعلی تبریز
- هنر اصیل ایرانی در تقویت ارتباطات فرهنگی بین ایران و ترکیه موثر است
- استاندار آذربایجان شرقی: جذب دانشجوی خارجی به سیاست سوداگرانه تبدیل شده است
- گردشگری سلامت آذربایجان شرقی با چالش بازاریابی مواجه است
- تیم پرافتخار دوچرخهسواری پتروشیمی تبریز احیا شد
- صدور اخطار قطع برای ۲هزار و ۶۰۰ مشترک پرمصرف گاز آذربایجانشرقی
- سازمانهای کم کار آذربایجان شرقی در پیشگیری از وقوع جرم مواخذه میشوند
- ضرورت کاهش سطح زیر کشت باغات غیراقتصادی در آذربایجان شرقی
- منطقه آزاد ارس میتواند مقصد سرمایه گذاران ترکیهای شود
- دعوت استاندار آذربایجان شرقی از بانوان برای فعالیت های اجتماعی و شرکت در انتخابات شوراها