ماه محرم فرصتی مناسب برای تبیین اهداف امام حسین (ع) و فلسفه قیام عاشورا است اما با این وجود برخی از افراد سودجو و منفعت طلب با نام محرم نسبت به تبلیغات تجاری و شخصی خود اقدام میکنند.
خبرگزاری مهر – گروه استانها؛ با آغاز ماه محرم و حتی در برخی مواقع مدتی قبل از آغاز این ماه، برخیها به صورت خودجوش نسبت به نصب بنرهای ویژه محرم اقدام میکنند و این امر موجب لطمه به زیبایی فضای شهر و مهمتر از آن سد معبر میشود.
بر اساس این گزارش، در این روزهای معنوی و پر فیض نهادهای متولی وظیفه دارند که با همکاری یکدیگر نسبت به کنترل نصب بنرها اقدام کنند، چرا که عدم همکاری مسئولان باعث ایجاد فرصتی برای منفعتطلبان و سودجویان میشود.
ضرورت تبیین اهداف قیام عاشورا در بنرها
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی ضمن تسلیت سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) بر ضرورت تبیین اهداف قیام امام حسین (ع) و عاشورا در بنرهای نصب شده ویژه محرم تاکید کرد.
حجت الاسلام اسکندری در گفتگو با مهر ابراز داشت: متاسفانه برخی از کارخانهها، شرکتها و افراد با ذکر نام در بنرهای ویژه محرم به منفعت خود تبلیغات انجام میدهند.
وی ادامه داد: امیدواریم تذکرات نماینده ولی فقیه در استان و ستاد ساماندهی شئونات مراسم های مذهبی مثمر ثمر واقع شده و بعضی انحراف ها و بهم زدن چهره بصری شهر اصلاح شود.
سوء استفاده برخی از شرکتها برای تبلیغ خود از فضای محرم
رئیس اداره فرهنگ و تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در آستانه ماه محرم ظرفیت و فضایی برای تبلیغ هیئت های مذهبی وجود دارد و این تبلیغات توسط مردم و هیئت های مذهبی انجام می شود و در این راستا چندین نهاد متولی هستند که به علت کثرت بنرهای نصب شده کنترل این امر از عهده نهادها خارج است.
حبیب طاهری اضافه کرد: در نصب بنرها باید به نحوه نصب توجه کرد تا سد معبر افراد نباشد.
اگر شرکت ها بخواهند در زمان دیگری شرکت خود را تبلیغ کنند مستلزم هزینه های کلانی است و متاسفانه برخی از شرکت ها برای تبلیغ خود از فضای محرم استفاده می کنند
وی همچنین از کاهش آسیب های محتوایی بنرها در سالهای اخیر خبر داد و افزود: با این حال تجاری کردن نام برخی از شرکت ها و افراد نسبت به محتوای بنرها از نوشته بزرگتری برخوردار است، اگر شرکت ها بخواهند در زمان دیگری شرکت خود را تبلیغ کنند مستلزم هزینه های کلانی است و متاسفانه برخی از شرکت ها برای تبلیغ خود از فضای محرم استفاده می کنند و تبلیغات آنها به مراتب برجسته تر از محتوای ویژه محرم است.
رئیس اداره فرهنگ و تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار گرفته ایم، باید نظارتهای خود را بر تبلیغات کاندیداهای احتمالی افزایش دهیم تا آنها از فضای ایجاد شده در ماه محرم سوء استفاده نکنند.
طاهری ابراز داشت: کاندیداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی باید فضای ایجاد شده در این ماه را پاک نگه داشته و محل تبلیغ خود قرار ندهند.
وی تصریح کرد: ما در برخی از موارد شاهد وجود چهره مداحان بر روی بنرهای تبلیغاتی ویژه محرم هستیم، اما می توان بدون استفاده از چهره مداحان نیز پیام های تسلیتی را در روی بنرها ذکر کرد.
رئیس فرهنگ و تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی استان از کاهش شمایل ائمه اطهار بر روی بنرهای چاپ شده خبر داد و گفت: با وجود کاهش این امر ما باز هم در برخی از شهرستان ها به خصوص در شهرستان مراغه شاهد این امر هستیم که امیدواریم با همکاری نهادهای مختلف بتوانیم از عواملی که موجب وارد شدن ضربه به ماهیت اصلی ماه محرم می شوند جلوگیری و کنترل کنیم، چرا که به عقیده فقها استفاده از شمایل ائمه اطهار بر روی بنرها حرام است.
طاهری با بیان اینکه محتوای بنرهای تبلیغاتی غنی نیستند، اظهار داشت: بهترین محتوا برای بنرهای ویژه محرم “هیهات من الذله” و همچنین استفاده از پیام های مختلف امام حسین (ع) از زمان حرکت منزل خود تا روز عاشورا است.
وی همچنین در ادامه با بیان اینکه بنرهای تبلیغاتی باید فرصت نشر معارف اهل بیت (ع) باشند، تاکید کرد: امروز در محتوای بنرها علاقه به چشم زیبای حضرت ابوالفضل العباس دردی را درمان نمی کند و علاقه مندان باید از پیام های اجتماعی و سبک زندگی ائمه اطهار استفاده کنند.
وی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی راهنمای افراد برای انتخاب محتوای بنرها و رفع ایرادات این حوزه وظیفه اداره کل تبلیغات اسلامی است و از متولیان دیگر این امر خواستار همکاری با این اداره کل هستیم.
بنرهای تبلیغاتی محیطی در ماه محرم باید پرمحتوا و دارای پیام باشند
مسئول تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه بنرهای تبلیغاتی محیطی در ماه محرم باید پرمحتوا و دارای پیام باشند، افزود: بنرهای نصب شده در ماه محرم باید به منظور پیشبرد اهداف امام حسین (ع) باشد.
محمد فتح اله زاده با بیان اینکه ماه محرم فرصت معنوی، مذهبی و فرهنگی است، اظهار داشت: این ماه مذهبی دارای ویژگی های برجسته ای است که هر سال اتفاق می افتد و ما باید این فرصت را غنیمت بشماریم، البته برخی از دشمنان اسلام نیز سعی می کنند که موضوع محرم را به بیراهه بکشانند.
وی اظهار داشت: اداره کل تبلیغات اسلامی استان با وجود کمبود اعتبارات فرهنگی اقدامات زیادی در راستای ایجاد فضایی سالم برای عزاداری حسینی انجام داده است.
مسئول تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به آسیب هایی که به فضای معنوی وارد می کنند، گفت: یکی از این آسیب ها مطرح شدن افراد در بنرها و از یاد رفتن موضوع اصلی است، در حالیکه تمام هیئت های مذهبی در راستای تبیین اهداف امام حسین (ع) فعالیت می کنند.
فتح اله زاده تصریح کرد: شهرداری تبریز برای اطلاع رسانی در خصوص عملکرد خود تریبون دارد و جا دارد که در خصوص ایمنی در نصب بنر نیز برای مردم اطلاع رسانی کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در نصب بنرهای ویژه ماه محرم اکثر نهادها متولی هستند، اما متاسفانه همگرایی این نهادها در خصوص آگاهی مردم بسیار ضعیف است.
بنرهای نصب شده در سطح شهر فاقد مجوز رسمی از سازمان زیباسازی شهرداری تبریز هستند
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنرهای نصب شده در سطح شهر برای محرم فاقد مجوز رسمی این سازمان هستند.
اکبر امجدی افزود: در ماه محرم مردم به صورت خودجوش اقدام به نصب بنر در سطح شهر میکنند.
وی با بیان اینکه سازمان زیباسازی شهرداری تبریز تمام بنرهای نصب شده در سطح شهر را کنترل میکند، اظهار داشت: این سازمان نام شرکت های تجاری را از روی بنرهای تبلیغاتی با استفاده از اسپری از بین برده است، اما این سازمان برای پاک کردن چهره مداحان از روی بنرها نمی تواند اقدامی انجام دهد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تبریز با بیان اینکه نام تجاری شرکت ها و کارخانه های تمام بنرهای تبلیغاتی نصب شده در ماه محرم از بین رفته اند، افزود: برای مقابله با نصب بنرهای تبلیغاتی و شخصی در ماه محرم نیازمند همکاری نهادهای مختلف متولی به خصوص اداره کل تبلیغات اسلامی استان هستیم، چرا که آنها می توانند با لغو مجوز هیئت های مذهبی از تبلیغات شخصی مداحان جلوگیری کنند.
تمام نهادهای متولی از جمله اداره کل تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، شهرداری و فرمانداری شهرستان تبریز برای مقابله با نصب بنرهای تبلیغاتی باید در حوزه خود گام های اساسی بردارند.
امجدی تاکید کرد: تمام نهادهای متولی از جمله اداره کل تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، شهرداری و فرمانداری شهرستان تبریز برای مقابله با نصب بنرهای تبلیغاتی باید در حوزه خود گام های اساسی بردارند.
وی از هزینه های میلیاردی برای چاپ و نصب بنرهای تبلیغاتی هیئت های مذهبی خبر داد و گفت: دسته جات حسینی می توانند هزینه های بنرهای تبلیغاتی خود را صرف کمک های خیریه و یا آگاه سازی فرهنگی کنند.
امجدی از خسارت بنرهای تبلیغاتی به محیط زیست خبر داد و اظهار داشت: بنرها به هیچ عنوان قابل بازیافت نیستند و این امر به محیط زیست ضربه جدی وارد می کند.
با این حال، برای مقابله با سوء استفاده تبلیغاتی برخی از کارخانهها و شرکتها و همچنین افراد تنها یک نهاد متولی نمی تواند به خودی خود نسبت به این رسیدگی و کنترل کند، بنابراین تمام نهادهای متولی باید در راستای فضاسازی سالم برای عزاداران واقعی امام حسین(ع) و تبیین اهداف آن امام شیعیان اقدام کنند.
خبرنگار: زهرا ناصران
ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
- مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی هنرمندان ایرانی پنجم دی برابر با ۲۵ دسامبر برگزار می شود
- پزشکیان:با افراد بی سواد،فرصت طلب و ریاکار به جایی نخواهیم رسید/ امید ایران، جوانان هستند
- ۱۷ هزار نفر در صنایع دستی آذربایجان شرقی فعالیت دارند
- یکپارچه سازی اراضی کشاورزی پیش نیاز خودکفایی است
- مظالب چهارم دی ماه…. سالروز تولد حمید آرش آزاد
- بازار تاریخی تبریز خاستگاه حل مشکلات شهر است
- امام جمعه تبریز: مسأله کاهش و پیری جمعیت باید جدی گرفته شود
- استاندار: جای صندوق توسعه ملی در آذربایجان شرقی خالی است
- مدیر مسئول «صدای زنان» در دیدار استاندار با بانوان فعال فرهنگی مطرح کرد:
- چالشهای قانونی احیای معادن؛ فعالان محیطزیست خواستار تغییرات جدی هستند
- افزایش ۲۳ درصدی مصرف گاز در آذربایجان شرقی
- پزشکیان به مصر سفر می کند
- شهردار: تبریز نماد جهانی هنر و انسانیت است
- استاندار آذربایجان شرقی: با ادارات متخلف در مصرف انرژی برخورد می شود
- قطع برق باغ ویلاها در تبریز
- تعطیلی پنجشنبهها و کاهش ساعات کاری در دستور کار مجلس قرار میگیرد
- کلاس های دانشگاه های آذربایجان شرقی تا پایان هفته مجازی است
- گردشگران خارجی کدام اماکن آذربایجانشرقی را می پسندند؟
- اعطای تسهیلات به ۱۰ هزار کشاورز متقاضی تراکتور تا پایان سال
- تبریز تبدیل به کارگاه عمرانی کلانشهرهای کشور شده است
- دستگیری کلاهبردار رسیدساز جعلی تبریز
- هنر اصیل ایرانی در تقویت ارتباطات فرهنگی بین ایران و ترکیه موثر است
- استاندار آذربایجان شرقی: جذب دانشجوی خارجی به سیاست سوداگرانه تبدیل شده است
- گردشگری سلامت آذربایجان شرقی با چالش بازاریابی مواجه است
- تیم پرافتخار دوچرخهسواری پتروشیمی تبریز احیا شد
- صدور اخطار قطع برای ۲هزار و ۶۰۰ مشترک پرمصرف گاز آذربایجانشرقی
- سازمانهای کم کار آذربایجان شرقی در پیشگیری از وقوع جرم مواخذه میشوند
- ضرورت کاهش سطح زیر کشت باغات غیراقتصادی در آذربایجان شرقی
- منطقه آزاد ارس میتواند مقصد سرمایه گذاران ترکیهای شود
- دعوت استاندار آذربایجان شرقی از بانوان برای فعالیت های اجتماعی و شرکت در انتخابات شوراها