تامین زندگی و معشیت رانندگان وسایل نقلیه سنگین از جمله رانندگان اتوبوس برون شهری از جمله مواردی است که از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این رانندگان ساعتهای طولانی بدور از خانه و خانواده خود مسیرهای طولانی را طی میکنند و با جان مسافران زیادی سروکار دارند، بنابراین نیاز به آرامش فکری دارند تا بتوانند مسیرهای طولانی را بی دغدغه طی کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامدادتبریز به نقل از ایسنا،مشکلاتی چون کم بودن درآمد، نداشتن شرکت تعاونی مسکن، ناکافی بودن مزایای بیمه تکمیلی، نامناسب بودن وضعیت جاده هایی که طی میکنند و نگرانی بابت کمی حق بازنشستگی از جمله مواردی است که رانندگان اتوبوس را در برخی شهرها از جمله تبریز با نگرانی ها و دغدغه هایی روبرو کرده است.
اصغر پیرایش اهل تبریز از جمله رانندگان اتوبوسی است که بیش از ۴۰ سال است جاده های این کشور را به خصوص در مسیر تبریز به مازندران طی می کند و با وجود مشکلات زیادی که در این راه بر دوشش سنگینی میکند اما همه فکر و ذهنش این است که مسافران خود را صحیح و سالم به مقصد برساند.
وی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه از سال ۵۷ تاکنون به عنوان راننده اتوبوس مسیر تبریز و مازندران را طی میکند، اظهار کرد: در حال حاضر از ترمینال اتوبوس رانی نوشهر به تبریز مسافران این شهر و چند شهر مسیر را به صورت هر روزه و رفت و برگشت جابهجا می کند.
وی با اشاره به اینکه هر روز به مدت ۱۳ تا ۱۴ طول میکشد تا این مسیر طی شود، افزود: رانندگی یکی از مشاغل بسیار سخت است که اگر علاقه نباشد این روزها و ساعتها به سختی خواهد گذشت.
این راننده برون شهری تبریز با ابراز گلایه از کم توجهی برخی مسئولان دولتی به رانندگان اتوبوس، گفت: با اینکه از سال ۵۷ مشغول رانندگی هستم اما تنها از سال ۷۲ مشمول بیمه شدم و ناچارم چند سال دیگر هم رانندگی کنم تا بازنشسته شوم زیرا تا قبل از آن به بیمه شدن رانندگان وسایل نقلیه سنگین توجه آنچنانی نمیشد.
این راننده اتوبوس- تبریز مازندران با اشاره به اینکه تنها هشت سال از این مدت را اتوبوس رانی پول بیمه را پرداخت کرد و مابقی توسط خود ما رانندگان پرداخت میشود، تصریح کرد: بعد از بازنشستگی، حقوقی که دریافت خواهیم کرد خیلی کم است یعنی با درآمد زیر ۲ میلیون تومانی که قرار است چندسال بعد به ما پرداخت شود به هیچ عنوان نمی توان با این وضعیت تورم زندگی کرد.
پیرایش، میزان حقوق دریافتی از صاحبان اتوبوس را نیز ناکافی دانست و عنوان کرد: هر راننده با توجه به توافقی که با مالک اتوبوس انجام می دهد حقوق دریافت میکند که چندان زیاد نیست و اگر اعتراضی هم صورت گیرد، صاحب خودرو عذر راننده را میخواهد و راننده دیگری را به کار می گیرد و دولت و سازمان حمل و نقل نیز از رانندگان حمایت آنچنانی نمیکند.
وی با بیان اینکه این میزان حقوق بازنشستگی کفاف زندگی حتی دو نفر را نمیدهد، یادآور شد: همه صنفها دارای انجمن و شرکت تعاونی هستند که میتوانند با قیمت مناسب مسکن و زمینی را خریداری کنند، اما ما رانندگان از این موقعیت بی بهره هستیم.
وی در خصوص دیگر مشکلات رانندگی بیان کرد: نامناسب بودن کیفیت آسفالت برخی از نقاط و جاده های کشور یکی دیگر از مشکلات است زیرا وجود دست اندازهها و چالههای فراوان موجب خستگی راننده میشود.
علی جباری، دیگر راننده اتوبوس تبریز به شیراز که مدت ۱۵ سال است در این مسیر رانندگی میکند.
وی با بیان اینکه همه رانندگان خودورهای سنگین و سایر صنوف دارای دفتر صنفی هستند اما رانندگان اتوبوس هیچ دفتر و شرکتی ندارند، افزود: روزی چهار دستگاه اتوبوس در مسیر تبریز و شیراز تردد دارد که هر کدام دارای سه راننده هستند و در مجموع ۱۲ راننده میشود با اینکه مسیر و کارکرد همه اتوبوس ها و رانندگان یکی است اما میزان حقوق دریافتی هرکدام از این رانندگان باهم متفاوت است و هر مالک اتوبوسی بنا بر توافقی که با راننده دارد حقوق پرداخت میکند.
جباری ادامه داد: هزینه و خرج زندگی بسیار سنگین است و با این حقوق ها هزینه اجاره و خانواده تامین نمی شود.
وی با اشاره به اینکه اگر راننده ای با این شرایط نتواند کنار بیاید رانندگان دیگری جای وی را خواهند گرفت، تاکید کرد: باید سازمان و ارگانی باشد که ما رانندگان بتوانیم درد خود را به آنجا انتقال دهیم.
این راننده اضافه کرد: هزینه پرداختی حق بیمه ما بسیار زیاد است و اگر در این زمان بازنشسته شویم با حقوقی که میگیریم به هیچ عنوان نمیتوان زندگی کرد و ما هم جز رانندگی کار دیگری را بلد نیستیم که بعد از اینهمه سال به دنبال آن برویم.
جباری با بیان اینکه هزینه دفترچه رانندگی، کارت سلامت و کارت هوشمند به سایر هزینه های راننده اضافه میشود، تصریح کرد: به اتفاق چند تن از رانندگان به راه و ترابری مراجعه کردیم، مسئولین حمل و نقل به ما گفتند به اتفاق سایر رانندگان در این ترمینال اتاقی تشکیل دهید و یک نفر نماینده شود و مشکلات را مطرح و پیگیر باشد، اما متاسفانه برخی از رانندگان همکاری نکردند.
وی با بیان اینکه تعداد ۳۳ شرکت در این ترمینال فعال است، افزود: به علت هزینه زیاد زندگی قادر نیستم یک خودروی سواری معمولی برای خود تهیه کنم.
جباری گفت: باید به لحاظ فکری و زندگی دارای آرامش باشیم تا بتوانیم با خیال راحت رانندگی کنیم اما همواره نگرانی ما بابت پاس شدن چک و خرج و مخارج زندگی است و به همین خاطر راننده دچار خستگی می شود.
علی اکبر مردانی دیگر راننده اتوبوس خط تبریز شیراز با سابقه بیش از ۲۵ سال است.
وی گفت: دولت و مالکان خودرو آنگونه که باید و شاید از رانندگان حمایت نمی کنند.
مردانی با اشاره به اینکه سازمانی نیست که روی حقوق ما نظارتی داشته باشد، افزود: طبق توافق با مالک اتوبوس حق و حقوق دریافت می شود.
اقداماتی برای بیمه تکمیلی رانندگان انجام شده است
محمد قوی دل مسئول واحد حمل و نقل ترمینال تبریز نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه یک سری خدمات از قبیل کارت هوشمند به همه رانندگان وسایل نقلیه سنگین از جمله اتوبوس داده می شود که مشخصات کامل راننده، بیمه، مدرک تحصیلی و سابقه کار راننده بر روی آن حک شده است، اظهار کرد: هر راننده ای که بخواهد به سمت مقصدی برود از طریق کارت هوشمند صورت وضعیت و حساب برای وی صادر می شود و اگر راننده ای این کارت را نداشته باشد نمی تواند حرکت کند.
وی گفت: در داخل خودرو از جمله اتوبوس دستگاهی هست که کارت هوشمند راننده داخل آن قرار می گیرد که می تواند با پلیس نیز ارتباط برقرار کند.
قوی دل ادامه داد: در این ترمینال تعداد ۳۳ شرکت و ۳۵۰ دستگاه اتوبوس است که شامل حدود ۶۰۰ راننده می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به کارکرد هر اتوبوس لاستیک به نرخ دولتی به اتوبوس ها داده می شود.
جباری تاکید کرد: اقداماتی نیز از سوی معاونت حمل و نقل جاده ای استان برای بیمه تکمیلی همه رانندگان از جمله رانندگان اتوبوس این ترمینال انجام شده است.
ما نمیتوانیم دخالت کنیم
کاظم تیمورنژاد معاون حمل و نقل جاده ای استان آذربایجان شرقی نیز در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در تمام طول مسیر رانندگی اتوبوس و وسایل نقلیه سنگین کنترل نامحسوس صورت می گیرد و با کسانی که سرعت غیر مجاز و قوانین را رعایت نکنند برخورد خواهد شد.
وی در خصوص مشکل حقوق رانندگان گفت: مقدار حقوقی که دریافت می کنند بستگی به توافق با صاحب اتوبوس دارد و ما نمی توانیم دخالت کنیم.
تیمور نژاد ادامه داد: اگر راننده ای از شرایط گله مند است باید به ما اطلاع دهد و ما نیز شرکت مربوطه را زیر سوال می بریم زیرا رانندگان با شرکت طرف هستند.
وی با بیان اینکه سیستم ۱۴۱ شهر راه برای رسیدگی به مشکلات است، افزود: اگر راننده ای احساس می کند حق وی تضییع شده است، طی تماس با ۱۴۱ می تواند مشخصات بدهد و این موضوع در صورتی که تخلفی صورت گرفته باشد در کمیسیون مورد رسیدگی قرار می گیرد.
بر اساس این گزارش، چنین به نظر میرسد که ارگان خاصی به رفع مشکلات معیشتی و مشکلات مربوط به شرکتهای طرف قرارداد با رانندگان رسیدگی نمیکند، ولی با توجه به اینکه رانندگان با حفظ جان انسانها سرکار و دارند امیدواریم مسئولان آنها را فراموش نکنند.
ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
- برگزاری مراسم گرامیداشت روز معلم در فرهنگسرای نیکدل
- نصب تابلوهای تبلیغاتی دور دوم انتخابات مجلس، در معابر سطح حوزه
- برگزاری نمایشگاه آثار خط استاد حمید امینی در فرهنگسرای نیکدل
- سرویس بهداشتی باغ گلستان برای استفاده عموم رایگان شد
- فضاسازی معابر منطقه ۸، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
- برگزاری سومین نشست فرهنگی، هنری “به وقت تبریز” در فرهنگسرای نیکدل
- تبریک روز معلم، توسط عضو شورای شهر و شهردار منطقه ۸ تبریز
- آسفالت تراشی مسیر چایکنار، حد فاصل پل قائم مقام تا خیابان تئاتر
- نمایی از زندگی کارگران؛ ۳۰ سال کار و فقط ۴ سال سابقهی بیمه!
- استاندار آذربایجان شرقی: هر دانشجو و استاد دانشگاه یک رسانه باشد
- نقش توسعه مناسبات با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم در احیا اهمیت تاریخی تبریز
- “راز خوشه پروین” در تبریز توسط شهرداری منطقه ۸ به روی صحنه میرود
- فضاسازی معابر منطقه ۸ به مناسبت فرا رسیدن روز معلم
- قدردانی هیات امنای مسجد اندبیلی ها از شهردار ناحیه دو منطقه ۸
- مشارکت شهرداری منطقه ۸ تبریز در مرمت و ساماندهی مساجد سطح حوزه
- برگزاری برنامه صبحانه سالم بانوان در فرهنگسرای تربیت
- برگزاری کارگاه آموزشی “داستان نویسی” در فرهنگسرای نیکدل
- آغاز کاشت ۴۰۰هزار بوته گل فصلی در محدوده شهرداری منطقه ۸
- کد گذاری باکسهای زباله در محدوده شهرداری منطقه ۸
- تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
- آشنایی با ۱۲ نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در آذربایجان شرقی
- مدارس کانکسی آذربایجان شرقی تا پایان دولت سیزدهم برچیده شود
- تراکتورهای وارداتی توان رقابت با تولیدات تراکتورسازی ایران را ندارند
- برگزاری کارگاه آشپزی “دسر شکلاتی” در فرهنگسرای تربیت
- برگزاری کارگاه آشپزی “کیک دورنگ عصرانه” در فرهنگسرای تربیت
- فضاسازی معابر منطقه ۸ به مناسبت فرا رسیدن روز کارگر
- برگزاری برنامه صبحانه سالم در فرهنگسرای تربیت
- سنگفرش پیاده رو ها در خیابان ارک جدید
- لکه گیری و آسفالت ریزی کوچه ولیعصر در خیابان محققی غربی
- اجرای طرح “تبریز بهشت ماندگار” در کوی سنجران و شهید بهرامی