پروین بابایی
با یکی از آشنایان همراه میشوم تا او را به بازار کفش تبریز ببرم. اولین بار است که میخواهد از تبریز کفش بخرد. از آن افرادی است که همیشه دنبال مارک کالاهاست. جلوی تک تک مغازهها میایستد و کفشها را برانداز میکند. چند مدل کفش را هم امتحان میکند، اما هنوز مردد است. از او دلیل تردیدش را میپرسم.
«کفشهای راحت و شیکی هستند، اما دنبال چیزی میگردم که برند باشد.»
این خواسته تنها همین مشتری نیست. بسیاری از مشتریان دنبال کالای برند هستند. برای مشتریان امروزی علاوه بر کیفیت کالا، نام و نشان آن نیز اهمیت دارد و از آن به عنوان مبنایی برای تعریف هویت خود استفاده میکنند. علاوه بر این برند میتواند روی قیمت کالا و میزان سوددهی آن نیز تأثیرگذار باشد. به همین دلیل برندسازی ضرورت دنیای تجارت است. این در حالی است که کفش تبریز با وجود سابقه دیرینه و کیفیت کمنظیر آن هنوز در مقیاس سنتی تولید میشود و هنوز برند خاصی به بازار کفش معرفی ننموده است.
بارها از مسئولان مختلف اظهاراتی مبنی بر ضرورت برندسازی در صنعت کفش تبریز شنیدهایم و این موضوع تازهای نیست. اما اینکه چرا کفش تبریز نتوانسته است همانند برخی برندهای معروف چرم کشور روی بیلبوردهای تبلیغاتی برود جای بسی تأمل دارد. هنوز هم بازار کفش تبریز محدود به همان چند دالان است، در حالی که از آوازه این محصول انتظار میرود مراکز خرید مدرن و بزرگی به کفش تبریز و برندهای معروفی از آن اختصاص یافته باشد.
اگرچه خاص و عام این حرفها را بارها تکرار کردهاند، اما تنها حرکتی که در تمام این سالها رخ داده تأسیس رشته طراحی کفش در یک موسسه آموزشی علمی کاربردی، و یک مرکز تحقیقات چرم و کفش در دانشگاه آزاد تبریز است که خروجی آنها هنوز به شکلی ملموس خود را در صنعت کفش تبریز نشان نداده است و به نظر میرسد این رشته ها و مراکز نیز همچون سایر رشتههای تحصیلی نتوانستهاند ارتباط موثر و قابل توجهی با صنعت مربوطه برقرار کنند.
اینکه چرا تولیدکنندگان کفش در تبریز چشم انداز شغل خود را از ارائه محصولات خود در یک فروشگاه، فراتر نمیبرند و دوخت سفارشی یا در مقیاس محدود را ترجیح میدهند، و یا سرمایهگذاران جدید، بر روی این صنعت سرمایهگذاری نمیکنند نیاز به تحقیق دقیق و مبتنی بر واقعیات دارد؛ اما شاید زمان آن فرا رسیده باشد که جایی برای کفش تبریز در بین برندهای معروف کشور باز شود. وقتی یک محصول از نظر معیارهای کیفی به اندازه کافی خود را به بازار مصرف اثبات نموده، چرا سالها در برداشتن گام بعدی یعنی برندینگ که رکن بسیار مهمی در دنیای تجارت امروز به شمار میرود لنگ بماند؟
ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
- غم مخور! شعرطنزحمید آرش آزاد
- اخذ سند ۵۶ هزار مترمربعی “باغ گلستان” تبریز
- هوای تبریز همچنان برای گروههای حساس ناسالم است
- پیشنهاد استاندار آذربایجان شرقی برای ساخت شهرکی مخصوص سالمندان و کودکان بی سرپرست
- بانکها تفاوتی بین مشتریان خوشحساب و بدحساب نمیگذارند
- انتصاب دکتر طاهری خسروشاهی به عنوان مدیر روابط عمومی دانشگاه تبریز
- کسری ۱.۵ میلیارد مترمکعبی آبهای زیرزمینی آذربایجان شرقی چگونه جبران میشود
- ثبت بیش از ۲۹۸ میلیون تردد خودرویی در جادههای آذربایجانشرقی
- رئیس جهاد کشاورزی: آذربایجانشرقی در تامین گندم بینیاز از سایر استانهاست
- مدیریت واحد احیای دریاچه ارومیه باید تعیین تکلیف شود
- حل مشکلات شهری نیازمند همکاری نهادها و مشارکت رسانههاست
- عدم تخصیص ۲۱ هزار میلیارد تومان برای پروژههای آذربایجانشرقی
- ایمن سازی مدارس خواسته رییس جمهور است
- تطبیق آموزشهای سوادآموزی با استانداردهای بین المللی ضروری است
- مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی هنرمندان ایرانی پنجم دی برابر با ۲۵ دسامبر برگزار می شود
- پزشکیان:با افراد بی سواد،فرصت طلب و ریاکار به جایی نخواهیم رسید/ امید ایران، جوانان هستند
- ۱۷ هزار نفر در صنایع دستی آذربایجان شرقی فعالیت دارند
- یکپارچه سازی اراضی کشاورزی پیش نیاز خودکفایی است
- مظالب چهارم دی ماه…. سالروز تولد حمید آرش آزاد
- بازار تاریخی تبریز خاستگاه حل مشکلات شهر است
- امام جمعه تبریز: مسأله کاهش و پیری جمعیت باید جدی گرفته شود
- استاندار: جای صندوق توسعه ملی در آذربایجان شرقی خالی است
- مدیر مسئول «صدای زنان» در دیدار استاندار با بانوان فعال فرهنگی مطرح کرد:
- چالشهای قانونی احیای معادن؛ فعالان محیطزیست خواستار تغییرات جدی هستند
- افزایش ۲۳ درصدی مصرف گاز در آذربایجان شرقی
- پزشکیان به مصر سفر می کند
- شهردار: تبریز نماد جهانی هنر و انسانیت است
- استاندار آذربایجان شرقی: با ادارات متخلف در مصرف انرژی برخورد می شود
- قطع برق باغ ویلاها در تبریز
- تعطیلی پنجشنبهها و کاهش ساعات کاری در دستور کار مجلس قرار میگیرد