ناشنوایان علاوه بر نیاز به حمایت مسوولان برای رفع مشکلات عدیده ای که در جامعه برایشان وجود دارد، نیازمند همکاری عمومی در راستای رفع مشکلات اجتماعی و باورهای غلط فرهنگی نیز هستند.
هشتم مهر هر سال برابر سی ام سپتامبر، ‘روز جهانی ناشنوایان’ نام گذاری شده و به همین مناسبت پای صحبت های ‘اسلام یزدانی’ می نشینم؛ شاید بتوانم با نوشته خود گامی در جهت فرهنگسازی و جلب توجه بیشتر مسوولان به این قشر از جامعه برداشته باشم.
اسلام در اسفند ماه سال ۱۳۵۳ در روستای گلستان سفلی از توابع شهرستان مراغه چشم به جهان گشوده است؛ او که تا سن هفت سالگی توان شنیدن داشت با بروز سانحه ای دچار معلولیت شنوایی شد و من از طریق ارسال و دریافت پیامک توانستم با ایشان ارتباط برقرار کنم و از او خواستم تا خود را معرفی کرده و از دردها و رنجهایش برایم سخن بگوید.
در آغاز این مصاحبه وقتی که متوجه می شوم تا هفت سالگی از نعمت شنوایی برخوردار بوده، دلم می گیرد و یک آن خود را جای او می گذارم؛ خیلی سخت است به یکباره تمام صداها در گوشت قطع شود، نتوانی صدای زیبا و دلنشین مادر را بشنوی، نتوانی صدای قهقهه هم بازی هایت را بشنوی، حتی نتوانی کنار جوی آب رودخانه روستا بنشینی و صدای زیبای آب، پرندگان و طبیعت را بشنوی و … از درون آهی می کشم و گفت و گوی پیامکی را ادامه می دهم.
وی این گونه ادامه می دهد: در خانواده ای کشاورز و مذهبی متولد شدم. چهار برادر و سه خواهر دارم. بعد از گذراندن دوره اول ابتدایی در هفت سالگی، چون خیلی بازیگوش بودم در بهار سال ۱۳۶۰ .با دیدن یک دستگاه خودرو وانت نسیان در جلو باغمان روی سپرعقبش سوار شدم و راننده این خودرو بدون اینکه متوجه وجود من در عقب خودرو باشد در جاده خاکی سرعت گرفت که در آن لحظه چرخ خودرو روی سنگ کوچکی رفت و تکان شدیدی خورد و دیگر نفهمیدم چی شد.
سه یا چهار روز پس از این حادثه در بیمارستان شهید بهشتی مراغه به هوش آمدم و ۱۲ روز بعد نیز مرخص شدم، در آن زمان دکتر معالجم به پدرو مادرم گفته بود بچه تان زنده نمی ماند و اگر ماند نابینا می شو؛ ولی معجزه اتفاق افتاده بود و من سالم و بدون نقص زنده ماندم.
دو یا سه ماه بعد از ترخیص از بیمارستان در استخر آلوده روستا با بچه ها شنا کردم و فردای آن روز حالت سرگیجه وتهوع به من دست داد که مرا برای درمان به مراغه بردند؛ پزشک معالج اظهار کرده بود برای درمان باید به بیمارستان کودکان تبریز منتقل شوم و من ۴۰ روز در تبریز بستری شدم و در آخر بعلت عفونت مغز و گوشهایم، ناشنوا شدم.
اکنون میزان شنوایی گوش راستم ۱۱۰ و چپم ۱۰۰ دسی بل است؛ پس از این اتفاق به خاطر عشق وعلاقه ای که به یادگیری داشتم با وجود مشکل در مدرسه روستا ثبت نام کردم؛ دوره های دوم و سوم ابتدایی را در روستای خودمان گذراندم و چهارم و پنجم را در مدرسه ناشنوایان مراغه ادامه تحصیل دادم.
سال ۱۳۶۵ به عنوان اولین ناشنوای شهرستان مراغه در مدرسه ناشنوایان باغچه بان تبریز در مقطع راهنمایی ثبت نام کردم و در طول تحصیل همیشه شاگرد اول مدرسه بودم تا اینکه دیپلم خود را در رشته صنایع چوب از هنرستان وحدت تبریز گرفتم و در سال ۱۳۷۷ موفق به اخذ لیسانس رشته مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز شدم ولی با وجود قبولی در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل مشکلات مالی نتوانستم ادامه تحصیل دهم.
از ‘اسلام’ می خواهم تا در خصوص دوران تحصیل خود در روستا بگوید؛ اینکه چگونه توانسته با وجود مشکل شنوایی در بین دانش آموزان عادی مدرسه درس بخواند.
می گوید: همانطورکه می دانید قسمتی ازاین مساله به ذات و نبوغ فردی برمی گردد و اگر تعریف از خود نباشد آن زمان همه آموزگاران ازهوش واستعداد من تعریف می کردند و افسوس می خوردند که چرا ناشنوا شدم.
از همان اول استعداد نوشتاری و درک مطلب من خوب بود تا جایی که یکبار آقای ‘مقدم’ آموزگار کلاس پنجم من که بعدها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مقامی گرفت ، در زیر انشای من نوشت: ‘ شما بهترین دانش آموز جهانید’؛ آن زمان مفهوم این نوشته آموزگاررا متوجه نشدم یا فکر می کردم شوخی کرده ولی بعدها که خود نیز معلم شدم، فهمیدم ایشان این جمله را در مقایسه با سایر ناشنوایان بکار برده است.
اسلام از خاطرات دوران تحصیل خود در کلاس دوم وسوم ابتدایی در روستای محل زندگی اش می گوید: خاطرات جالبی از آن زمان در ذهنم هست. برای مثال معلم برای درس املا مرا کنار ضعیف ترین دانش آموز کلاس می گذاشت و می گفت به املایش نگاه کن و در دفترت بنویس ولی اجازه نده او به دفتر تو نگاه کند؛ نمره من پس از تصحیح همیشه ۲۰ بود اما نمره او کمتر از ۱۰ می شد.
‘اسلام’ که ۲۰ سال است به عنوان معلم رسمی مدرسه ناشنوایان تبریز تدریس می کند، این گونه ادامه می دهد: ناشنوایی با وجود اینکه در ذهن افراد سالم نوعی ناتوانی است و معلولیت، ولی هرگز نگذاشتم این نقص برمن غلبه کند و من با توان بیشتر در زندگی فعالیت کردم تا فردی مفید برای کشور و الگویی مناسب برای همنوعان خود باشم.
در همین راستا علاوه بر فعالیت های اجتماعی خود چند جلد دفتر شعر نیز نوشته ام و تا آنجا که مطلع هستم تاکنون هیچ کتاب شعری از افراد ناشنوا در ایران یا جهان به چاپ نرسیده است؛ البته نویسنده ناشنوای کشورمان ‘کامران رحیمی’ چند جلد کتاب در اوایل انقلاب به چاپ رسانده است؛ با توجه به اینکه با مشکل مالی مواجه هستم اگر این مشکلات احصا شوند خواهم توانست جلد اول کتابم را به چاپ برسانم.
یزدانی همچنین ۲۵ سال است که درموسسات غیردولتی ناشنوایان آذربایجان شرقی سابقه فعالیت ومدیریتی دارد و در خصوص زندگی شخصی و خانوادگی اش می گوید: متاهل هستم و یک دختر ۱۴ ساله و یک پسر دو ساله دارم؛ همسرم ‘آمنه اسکویی اصل وارثی’ اهل مراغه ونیمه شنواست و هر دو معلم ناشنوایان در تبریز هستیم.
پدر، عمه و دو خواهر و یک برادر همسرم نیز نیمه شنوا هستند و میزان شنوایی آنها به لحاظ کم یا زیاد بودن متفاوت است؛ همسرم در بدو تولد سالم بود ولی به مرور زمان ضعف شنوایی پیدا میکند اکنون میزان شنوایی گوشهای همسرم ۷۵ تا ۸۵ دسی بل است که این نوع بیماری نادر و ناشناخته است و پزشکان اظهار می کنند اگر به سرش ضربه نخورد و به نوع تغذیه اش دقت کرده و از مصرف روغن و نمک خودداری کند به احتمال زیاد ناشنوای کامل نمی شود؛ به هر حال راضی هستیم به رضای خدا.
اسلام درباره موفقیت های شغلی اش می گوید: سال ۱۳۷۷ من به عنوان نفر اول آزمون استخدامی آموزش وپرورش استثنایی کشور(خاص ناشنوایان) وهمسرم نفردوم این آزمون قبول شدیم و این ماجرا سرآغاز آشنایی من و همسرم شد، او که درعجبشیر تدریس می کرد پس از ازدواجمان به تبریزمنتقل شد.
وی ادامه می دهد: همانطور که گفتم از هفت سالگی ناشنوا شده ام و ۲۵سال است در تشکل های غیردولتی ناشنوایان فعالیت دارم و اکنون نیز مدیرعامل انجمن ناشنوایان آذربایجان شرقی هستم که همه اینها باعث شده کاملا در متن مشکلات و درد و رنج های عزیزان ناشنوا قرار بگیرم؛ گاهی ناشنوایانی به انجمن مراجعه و از مشکلاتی میگویند که من گریه ام میگیرد.
‘اینگونه بگویم که ناشنوایان چون از دو نعمت گویایی وشنوایی محرومند، لذا درمقایسه با افراد عادی خیلی عقب افتاده اند و در نتیجه نیاز به توجه ویژه مسولان دارند؛ در اکثر کشورها برای ناشنوایان حقوق و مستمری بالا می دهند، اما چون مشکلات کشورمان را می شناسیم لذا توقعی نداریم. فقط انتظار داریم حقوق اولیه ما همچون اشتغال، امکانات توانبخشی، وام، ادامه تحصیل و استفاده از رابط ناشنوا رعایت شود.’
اسلام یادآور می شود: در ضمن از این گله داریم که چرا در امور مربوط به ناشنوایان از ناشنوایان تحصیلکرده و صاحبنظر هیچ مشورت و استفاده ای نمی شود، تا از بروز خیلی اشتباهات جلوگیری شود، اگرمسولان بعضی مسوولیت ها در حوزه ناشنوایان را به خود آنان واگذار کنند به طور مسلم ثمره بسیار بهتری خواهد داشت.
‘برای مثال ریس فدراسیون جهانی ناشنوایان، ریس فدراسیون های ورزشی و مدارس ناشنوایان بیشتر کشورهای پیشرفته و مشاوران و کارشناسان آنها خودشان ناشنوا هستند اما در ایران از این خبرها نداریم؛ ما به دنبال قدرت و پشت میز نشینی نیستیم بلکه به دنبال حل بهتر مشکلات ناشنوایانیم.’
یزدانی در خصوص انجمن ناشنوایان آذربایجان شرقی می گوید: این انجمن از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرده و در حدود یکهزار نفر عضو دارد و با امکانات بسیار محدود خود فعالیتهای خوبی مانند سوادآموزی، آموزش های فرهنگی، مذهبی و حرفه ای مانند خیاطی، آشپزی، مشاوره ازدواج و خانواده، کمک به آشنایی و ازدواج ناشنوایان با یکدیگر، معرفی آنان به مراکز دریافت تسهیلات، کار یابی، درمان و توانبخشی، برگزاری مناسبت ها مانند عزاداری ماه محرم، شبهای قدر، افطاری، مراسم روزجهانی ناشنوایان، سالگرد استاد باغچه بان، اعزام به مشهد مقدس، برگزاری مسابقات ورزشی و شرکت در همایشهای کشوری داشته است.
وی در پایان ابراز می کند: برای من جالب است که فرد عادی مثل شما اینقدر با حوصله با یک ناشنوا بصورت اس ام اس سؤال و جواب می کند؛ از عموم مردم میخواهم ناشنوایان را فراموش نکنند و از خود بپرسند که اگر خدای نکرده روزی خود یا یکی از افراد خانواده شان ناشنوا شود چه انتظاراتی از دیگران خواهند داشت.
از وی می خواهم به عنوان حسن ختام مصاحبه چند بیتی از اشعارش را برایم بنویسد که چند بیت از شعری را که برای یکی از شاگردان خود که هم ناشنوا و ناگویاست و در عین حال معلول جسمی (فلج دست، پا و مغزی) است، برایم ارسال می کند:
… این درست که جسم تو مشکل دار
ولی روح تو از امید سرشار
جسمت دارد گر درد بی شمار
قرارده اما امید را شعار
بکن در زندگی بسی پشتکار
تو را بباید رنج بسیار
مبین کمبودت بکن کار و کار
ببین داشته ات بکن شکر دادار
ناتوانی را به زانو در آر
ندانم کاری را بکش بالای دار
معلولیت را بکن شرمسار
… امیدوارم که گردی تو رستگار
این روزها یزدانی ها کم نیستند، در برخی مواقع، باورهای اجتماعی و معضلات فرهنگی موانعی را پیش روی افرادی همچون معلولان یا ناشنوایان که فقط در یکی از ابعاد زندگی دچار مشکل هستند، قرار می دهد که با وجود توانمندی های فوق العاده، عرصه های مختلف زندگی شان را مختل کرده است.
با این حال از میان این افراد کسانی را می توان یافت که با اراده و ایمانی استوار، وارد عرصه های مختلف زندگی می شوند، سدها را می شکنند و به همه ثابت می کنند که بیماری هرگز نمی تواند مانع پیشرفت آنها شود و با واژه انزوا بیگانه اند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص می گوید: ۴٫۲ درصد جمعیت کل استان را افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی، ذهنی و حسی تشکیل می دهند که بیش از ۲۰ هزار نفر از آنان ناشنوا هستند.
محسن ارشدزاده افزود: ناشنوایان به دلیل عدم شنوایی و مشکل گفتاری با محدودیت هایی همچون مشکلات ارتباطی، تحصیلی، ازدواج و اشتغال در جامعه مواجه هستند.
وی با بیان اینکه با تشکیل پرونده توانبخشی در بهزیستی وسایل سمعکی، خدمات کمک پزشکی و توان بخشی برای این افراد ارایه می شود، ادامه داد: در حوزه پیشگیری از ناشنوایی به دنبال آن هستیم که تمام نوزادان در زایشگاه ها و بیمارستان ها مورد غربالگری و آزمایش قرار گرفته و در صورت دارا بودن مشکل در همان بدو تولد شناسایی و توسط پزشک متخصص معاینه و در نهایت اگر کم شنوا یا ناشنوا باشد اقدامات لازم قبل از سه سالگی انجام شود.
ارشد زاده اظهار کرد: بحث غربالگری و شناسایی یکی از موضوعات بسیار مهم است زیرا که اگر این تشخیص قبل از شش سالگی اتفاق نیوفتد کاشت حلزون علاوه بر هزینه های سنگین مالی، مشکل خواهد بود.
وی افزود: کاشت حلزون قبل از سه سالگی با حمایت دولت انجام می شود، و ۲۴۰ میلیون ریال از هزینه ۳۰۰ میلیون ریالی آن از طریق صندوق هیات امنای ارزی و مابقی توسط خانواده کودک و یا به صورت کمک بلاعوض از سوی بهزیستی پرداخت می شود.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی بر لزوم تشخیص به موقع این بیماری تاکید کرد و گفت: با تشخیص و اقدام به موقع در آینده دیگر فرد ناشنوا در جامعه نخواهیم داشت و این افراد خواهند توانست با اقدامات به موقعی که صورت گرفته ارتباط کلامی و شنیداری برقرار کنند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی نیز گفت: ۷۴۵ دانش آموز آسیب دیده شنوایی در چهار مدرسه استثنایی و در کلاسهای ویژه و جداگانه در شهرستان های تبریز و مراغه مشغول به تحصیل هستند.
رضا خان محمدی ادامه داد: برای این دانش آموزان خدمات آموزشی و توانبخشی از قبیل ارزیابی شنوایی و تجویز و تهیه سمعک، مساعدت در عمل جراحی کاشت حلزون، مساعدت در هزینه های درمان، دارو و توانبخشی ارایه خدمات گفتار درمانی و مشاوره و آموزش خانواده و تحصیل در مقاطع سه گانه تحصیلی همپای دانش آموزان عادی و محتوای آموزشی عادی انجام می شود.
آنچه واضح است این است که ناشنوایان علاوه بر اینکه نیازمند حمایت مسوولان در جهت رفع مشکلات اقتصادی خود هستند به شدت نیازمند همکاری عمومی در راستای رفع مشکلات و باورهای غلط فرهنگی می باشند.
گزارش از مینا بازگشا
![](https://bamdadetabriz.ir/wp-content/themes/chaharsoogh/images/tag.gif)
ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
- خودم را به حرفهایی که زدهام متعهد میدانم/ باید کابینهای تشکیل دهیم که خوبان و راستگویان در آن باشند
- «نوین» رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجانشرقی شد
- جایگاه علمی و فرهنگی شهرستان میانه باید بیشتر در جامعه تبیین شود
- نهضت ملی مسکن تحولی درخانهدارشدن اقشار کمدرآمد آذربایجانشرقی
- افزایش غیرقانونی اجاره بها توسط موجران تخلف محسوب میشود
- افزایش سرمایه گذاری در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی دستاورد دولت مردمی
- روزی حلال زیر چرخهای گاری یک در یک و نیم
- مشاهده پشه آئدس در آذربایجانشرقی/ ابتلا به تب دنگی گزارش نشده است
- ۴۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند واقع شده است
- بایاتیلار… …..ارمو گؤلو ….«حمید آرشآزاد»
- پزشکیان در جمع فعالان اقتصادی: باید تولید و صنعت را به کنار دریا برد
- امام جمعه تبریز: تقویت توانمندی سپاه برای مقابله با توطئه های دشمنان ضرورت دارد
- بهرهبرداری از هفت رشته مسیرگشایی تا پایان سال در تبریز
- لزوم توسعه زیرساختهای گردشگری مذهبی و اطلاعرسانی رویدادها
- سارقان ۴۷ فقره سرقت در تبریز دستگیر شدند
- ۱۰ هزار واحد مسکونی در آذربایجانشرقی به بهرهبرداری میرسد
- نه یامان زمانه اوْلوب؟! شعر طنز حمید آرش آزاد
- از روى دست حمید مصّدق بى درآمد! شعر طنز حمید آرش آزاد
- طرح شنبه های بدون دستفروش در محدوده مرکزی شهربرای بیست و دومین هفته اجرا شد
- پاکسازی شبانه روزی معابر سطح حوزه توسط نیروهای خدمات شهری
- شستشو و لایروبی کانال های سطح حوزه بطور شبانه روزی
- عملیات اجرایی پروژه سنگفرش میدان شهید بهشتی با جدیت در حال اجراست
- ادامه اجرای مراحل نازک کاری در ساختمان شماره دو شهرداری منطقه ۸
- تداوم آسفالت ریزی کوچه جارالمسجد واقع در خیابان امام خمینی (ره) با توزیع ۴۵ تن آسفالت
- تداوم ساماندهی ایستگاه های اتوبوس، در محدوده شهرداری منطقه ۸
- اجرای جدول کانیو در خیابان ارک جدید
- سمپاشی کانالها و املاک متروکه در محدوده شهرداری منطقه ۸
- پیشرفت ۸۷ درصدی مسیرگشایی گوروانچی
- برگزاری کارگاه آموزشی “دوخت سرویس چادر نماز” در فرهنگسرای تربیت
- کاشت ردیفی برگ نو در بلوار چایکنار