ساختمان مرکزی شهرداری تبریز، به صورت ادواری، جمع کثیری از شهروندان تبریزی را میزبانی می کند که جهت ملاقات با شهردار تبریز و مطرح نمودن مشکلات و مسایل خود در زمینه امور شهر و شهرداری، در این مکان حاضر می شوند.
ملاقات های مردمی شهردار تبریز، به صورت مستمر و به درخواست شهروندان ساکن درمناطق دهگانه شهرداری تبریز، توسط اداره کل روابط عمومی شهرداری ترتیب داده می شود و طی آن، دکتر صادق نجفی ضمن درخواست از معاونان خود، شهرداران مناطق دهگانه و مدیران شهرداری، برای حضور درجلسه ملاقات، از نزدیک در جریان مشکلات و زوایای مختلف مسایل شهروندان قرار می گیرد.
درخواست تقسیط و تخفیف جریمه های تخلفات ساختمانی و مشکلات تملک در طرح های مسیرگشایی شهرداری، از جمله مواردی است که در این ملاقات ها، از همه بیشتر مراجعه دارد و توسط شهردار تبریز بررسی می شود.
اقای رسولی، از شهروندان حاضر در این ملاقات، با ابراز رضایت از کمک شهردار تبریز به موضوع جریمه بهای ملک آنان، می گوید: به دستور شهردار محترم، شهردار منطقه مبلغی را بابت تخفیف در جریمه اعمال خواهد کرد که جا دارد از این محبت شهردار عزیزمان تشکر کنم. هر چند، حتی اگر ایشان با درخواست ما موافقت نمی کردند، بازهم از ایشان ممنون بودیم؛ چراکه نشانه های آبادانی و پیشرفت در سطح شهر مشهود است و این، نتیجه زحمات ایشان و دیگر عوامل شهرداری تبریز است.
خانم صنیعی نیز برای حل اختلاف مالی با شهرداری منطقه مربوطه، درخواست ملاقات کرده بود که پس از کسب دستور از دکتر نجفی برای برطرف شدن مشکلشان، با رضایت محل ملاقات را ترک نمود.
گاهی اختلافات مالی بین شهرداری و یکی از پیمانکاران و عوامل اجرایی بخش خصوصی، موضوع ملاقات است که می توان مورد یکی از شهروندان را مثال زد.
یکی از مراجعین به نام آقای حسن ملکی، در مورد مشکل خود می گوید: بنده یکی از پیمانکاران شهرداری هستم که در زمینه جدول گذاری معابر با شهرداری همکاری می کنم و در ازای طلب هایم، از شهرداری زمین دریافت و در آن زمین ها، ساخت و ساز کردهام؛ چندی پیش، برای زمین های فوق، معارضی پیدا شد و ادعای مالکیت زمین ها را مطرح کرد. من نیز این موضوع را به عرض شهردار تبریز رساندم و ایشان نیز، بلافاصله دستور حل مسئله را صادر نمود.
مراجعه شهروندان برای دیدار با شهردار تبریز، به صورت فردی یا گروهی انجام می گیرد. به عنوان نمونه، در میان مسائل موجود بین شهرداری و شهروندان، تقاضای ایجاد ایستگاه اتوبوس در منطقه گلکار و بلوار استاد معین و تاسیس خط اتوبوس از این مناطق به سمت بازار تبریز، از سوی جمعی از اهالی این مناطق به شهردار تبریز تقدیم شد و دکتر نجفی نیز، دستورات لازم در زمینه تامین رفاه شهروندان متقاضی را به مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس رانی، صادر نمود.
اما در میان مراجعین، عده ای از ساکنان بافت های فرسوده نیز به چشم می خوردند. اصلان حسین زاده، یکی از این شهروندان است که در توضیح علت مراجعه خود می گوید:از زمانی که شهرداری تبریز طرح های مربوط به احیای بافت فرسوده و طرح های مربوط به مقاوم سازی و جایگزینی درمناطق حاشیه نشین را آغاز کرده، تغییرات عمده ای را در این بخش ها شاهد بوده ایم و اکنون نیز با مراجعه و درخواست ملاقات حضوری با شهردار محترم، تقاضای اجرای این طرح را در منطقه محل سکونتمان ارائه کردیم.
مهم ترین نکته ای که در این دیدارها جلب نظر می کند، توجه شهردار تبریز به وضعیت معیشتی و امکانات مالی بخشی از شهروندان مراجعه کننده است که در تعیین جرایم و لحاظ کردن تخفیف، بسیار مد نظر وی قرار می گیرد.
علاوه بر این، دکتر نجفی ضمن پیگیری مشکلات شهروندان و شهرداری، در فضایی صمیمی، با شهروندان به گفتگو می نشیند و استماع نظرات و پیشنهادات شهروندان در زمینه مسایل شهری را نیز، در برنامه خود دارد.
با توجه به نظرات شهروندان در خصوص ملاقات های عمومی شهردار تبریز و نتایجی که از این دیدارها عاید آنان میشود، می توان گفت که مجموعه شهرداری تبریز، به امر تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت شهروندان، به عنوان یکی از اساسی ترین اصول مدیریتی خود، پایبند است و در هر کجا که پای حق و حقوق شهروندان در میان باشد، شهردار تبریز شخصا در جریان امور قرار می گیرد و حتی پس از صدور دستور به واحدهای ذیربط نیز، شخصا پیگیر رفع و رجوع مشکل شهروندان است.
گفتنی است در دیدار اخیر شهردار تبریز با شهروندان که با حضور معاون مالی، اداری و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شهردار، شهرداران مناطق دهگانه، رییس اداره بازرسی شهرداری و جمعی از مدیران اجرایی شهرداری برگزار شد، به مشکلات بیش از ۱۰۰نفر از شهروندان، رسیدگی و دستورات لازم در خصوص رفع و رجوع این مشکلات از طرف شهردار تبریز صادر گردید.
دیدگاهتان را بنویسید