معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان به تنهایی نتوانسته خودروی الکتریکی بسازد، گفت: امروز ایران در مسیر تولید موتورهای برقی گام برمی دارد و اخبار خوشی از این بخش در راه است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامدادتبریز«برات قبادیان» درخصوص تولید موتورهای برقی و هیبریدی بومی، افزود: پیش از هر چیز برای موفق شدن در این مسیر، باید براساس ارتباط با سایر کشورها کار دنبال شود و در این زمینه شرکتهای خودروسازی دولتی و خصوصی از جمله ایران خودرو و سایپا اقداماتی انجام داده اند.
وی افزود: موضوع ساخت موتورهای هیبریدی و برقی در کشور مربوط به سالها پیش است، اما مدیران مختلف خودروسازی عقاید متفاوتی در این زمینه داشتهاند، از جمله برخی مدیران بودجههایی برای آن در نظر گرفتند و بعضی آن را باور نداشتند.
این مقام مسوول ضمن یادآوری رقابت بین خودروسازان برای حضور در بازار،خاطرنشانکرد: خودروسازان ترجیح میدهند در این ارتباط کمتر اطلاعرسانی شود و مشابه این موضوع را در یکی از شرکت ها خارجی هم وجود داشت که مدت چهار دهه اطلاعات مربوطه را منتشر نکرد، اما بعد خودروهای الکتریکی مختلف و متنوعی را به بازار مصرف عرضه کرد، درحالی که رقبا سرمایه گذاری مشابهی داشتند.
قبادیان یادآور شد: بررسی شرکتهای داخلی حاکی است برخی شرکتها نظیر «مپنا» در سالهای گذشته روی موتورهای الکتریکی به صورت قطعات منفصله کارهایی انجام دادند.
وی تاکیدکرد: نباید از سوخت فسیلی برای تولید برق استفاده شود و سپس بخواهیم موتور خودروهای الکتریکی و هیبریدی را به گردش درآوریم، بلکه باید از نور خورشید حداکثر استفاده را انجام داد.
این مقام مسوول افزود: با توجه به اقدامها و فعالیتهای زیادی که شرکتها به صورت جداگانه یا با همکاری یکدیگر در این زمینه انجام دادهاند، آینده این موضوع روشن است.
قبادیان ضمن تایید کمبود زیرساختها در این زمینه، خاطرنشان کرد: امید میرود بتدریج مشکلات تامین زیرساخت خودروهای برقی و الکتریکی نظیر ایستگاههای شارژ و هماهنگی وزارت نیرو با شهرداریها و غیره حلوفصل شود.
وی تاکیدکرد: مزایای فراوانی برای این قبیل خودروها تشریح شده و چنانچه دولت های پیشین برای آن برنامه ملی ارایه میدادند و چشم انداز تعریف میکردند، اکنون وضعیت مطلوبتر بود.
معاون وزیر صنعت یادآورشد: هنگام حضور «محمد شریعتمداری» (شهریور۹۶ تا پایان مهر ۹۷) در وزارت صنعت، برنامه راهبردی خودروهای الکتریکی نوشته و به روز شد، اما نبود ثبات مدیریتی در دو خودروساز بزرگ کشور، این برنامهها را شکل اجرایی به خود نگرفت.
وی، یکی از گلوگاههای اصلی تولید و توسعه خودروهای الکتریکی و حتی موتورسیکلت و دوچرخه الکتریکی در کشور را تامین باتری آنها برشمرد که با وجود ادعای برخی شرکتهای مطرح داخلی، اما در عمل در این حوزه ضعف داریم.
قبادیان گفت: فناوری این باتریها در گذشته متعلق به ژاپنی ها و برخی کشورهای اروپایی بود، اما امروز این فناوری در اختیار چینیها قرار گرفته و تولید اتوبوسهای الکتریکی از سوی شرکت خودروسازی BYD چین نیز مشاهده می شود.
وی افزود: ظرفیت ساخت اتوبوسهای برقی در کشور و در یک شرکت داخلی وجود دارد و پیشنهاد آن در سالهای گذشته به این خودروساز داده شده بود.

ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
- صنعت گردشگری در آذربایجان شرقی نیازمند سرمایه گذاری سبز است
- طرحهای آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
- گذری بر تاریخ با سفر به ۳ کاروانسرای ثبت جهانی آذربایجانشرقی
- خاطرات حمید آرش آزاد،همه در خیابانها و من در بیمارستان؟
- برگزاری محفل انس با قرآن در ورزقان به همت شرکت مس سونگون آذربایجان
- ماجرای عشقبازی دختر شهید با پیراهن آقای فرمانده
- پایان وعده امروز و فردای بازسازی مقبره الشعرای تبریز در دولت سیزدهم
- آمارگیری از کارگاه های صنعتی آذربایجان شرقی آغاز شد
- خاطرات حمید آرش آزاد،بیمارستان و… 
- مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به دیدار نائب قهرمان تکواندوی آسیا رفت
- رونمایی از دستاوردهای جدید ایمنی و آتش نشانی تبریز در سال جاری
- آمادگی شهرداری برای احداث «پارک شهدا» به مناسبت برگزاری کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجانشرقی
- آماده تعامل دو سویه با اداره کل راه شهرسازی هستیم
- تبریز در حوزه تفریحات مشکل دارد
- گذری بر خاطرات ۲۵۷ روزه زینب دفاع مقدس/شیرزنانی که مردانه جنگیدند
- آغوش گرم دولت سیزدهم برای ساکنان فراموش شده باباباغی
- خاطرات حمید آرش آزاد،شاه هم به تبریز آمد
- بازگشت تهاتر مالیاتی به بودجه کشور
- خاطرات حمید آرش آزاد،در دانشگاه و مدرسه
- تلاش همزمان احیا و مقابله با عواقب زیست محیطی خشکی دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی
- افزایش ۸۰ درصدی خرید گندم مازاد کشاورزان در آذربایجان شرقی
- دولت سیزدهم دیپلماسی گردشگری را رونق بخشید
- بولبولو قارغا ردّ ائدهرکن…!؟
- خاطرات حمید آرش آزاد،آموزگار به تبریز آمد
- قزاقها و ازبکها هم مشتریان جدید تراکتورهای ایرانی می شوند
- جلوگیری از برداشت غیرمجاز ۱۶.۳ میلیون مترمکعب از منابع آبی آذربایجان شرقی
- استاندار آذربایجانشرقی: نمایشگاه کتاب تبریز در سطح عالی برگزار شود
- شناسایی ۵۰ طرح بزرگ در بخش صنعت و معدن آذربایجان شرقی برای تکمیل زنجیره ارزش
- مرکز آموزش جوارکارگاهی تراکتورسازی تاثیرات کشوری و حتی بین المللی دارد
- طرح پویش مهر به جای پرسش مهر /دانشآموزان از نگاه خود راوی پیشرفتهای کشور باشند